tisdag 2 november 2010

Elvis och misogynin.

Serien Elvis har äntligen lämnat tidningen Metro. Det finns så många som har kritiserat den serien att jag egentligen borde låta bli. Men jag måste.

Det stora problemet är inte att serien överlag inte är rolig. Det finns massor av såna serier. Och talang saknas uppenbarligen inte helt och hållet. Det finns en enrute-strip där Elvis sitter nere i en brunn och med tårar i ögonen tittar uppåt samtidigt som hans sambo tittar ner där uppifrån och säger nåt i stil med "Äh, ryck upp dig." Än idag är det en briljant bild och kommentar. Om någon har den någonstans så får ni gärna maila den till mig. Jag har inte hittat den på nätet och jag har inte lust att läsa igenom alla hans böcker för att eventuellt hitta den.

Nej, det stora problemet är skildringen av deras förhållande. Äldre/sämre sit-coms bygger väldigt ofta på att mannen är rolig/knäpp/fumlig medan kvinnan är korrekt och aptrist. Tänk King of Queens, According to Jim, Everybody Loves Raymond eller varför inte Svensson Svensson. Men Elvis tar det här konceptet ett steg längre. Här handlar det om psykisk nedbrytning och förtryck.

Tony Cronstams Elvis-alter ego skulle kunna vara en charmig loser om det inte vore för att hela serien är skriven på ett så kärlekslöst och ytligt sätt. Framför allt beror det på karaktären Hedvig som känns så stereotyp att jag tvivlar på att Maria Cronstam verkligen finns. Jag är helt övertygad om att pseudonymerna "Tony och Maria Cronstam" i själva verket är en täckmantel för en misogyn tankesmedja. Seriöst - finns det någon karaktär i serier, film, tv, spel, musik, böcker etc som väcker lika mycket spontant kvinnohat? Jag kan själv erkänna att jag vid åtskilliga tillfällen efter att ha råkat (ja råkat - Elvis är lite som barnporr, man söker inte upp det, men det går inte att låta bli att titta när det finns där) läsa en Elvisstrip spontant tänkt "Kvinnor är helt störda i huvudet". Tänk då vad som händer i huvudet på killar? Föratt inte tala om störda killar? Störda våldsbenägna killar med dålig seriesmak?

Det skulle inte förvåna mig om serien Elvis ligger bakom en ansenlig del av de där kvinnomorden som Aftonbladet tar upp då och då.

6 kommentarer:

  1. En intressant teori. Jag väntar med spänning på första mordet med en uppslagen Elvistidning på nattduksbordet. Eller väntar med spänning är kanske att välja fel ord.

    SvaraRadera
  2. Så du tittar på sådan porr?

    SvaraRadera
  3. För ca 20 år sedan medverkade jag regelbundet i samma seriefansin som Tony Cronstam, dåförtiden Darwiche. Tony tecknade vid den tiden främst fräna teckningar av fantasyslag, men vid ett tillfälle skickade han ett lättklädd teckning av sin flickvän Maria. Jag skämtade lite på brevsidorna om teckningen ifråga, något om att jag och mina kompisar använt teckningen som runkbulle (jag var tretton - fjorton år vid den här tiden) och gärna ville ha en ny. En rasande Tony ringde till redaktören och skällde en halvtimme, bla hotades jag med ett rejält kok stryk. (Jag var alltså 13 - 14, han var nog över 18 vid den tiden) Jag tror till och med hans flickvän lade till några väl valda ord i luren, något om "sexism" och yada yada yada. Senare gick ett obekräftat rykte om att Tony på flickvännens inrådan blivit kristen och bränt sina syndigaste serietidningar.

    En teori apropå detta är att "Elvis" faktiskt är ett försök till humoristisk diskbänksrealism som faktiskt speglar Tonys och Marias förhållande.

    SvaraRadera
  4. Fast tjejen i kungen av queens är ju sympatisk och ganska kooky själv

    SvaraRadera
  5. Johannes (Soldal?): Om du vill bli deckardrottning så har du ju intrigen klar där. Det är väldigt tacksamt också - dels får man ryggdunkar för att man hatar Elvis, dels lite ryggdunkar för att man tar upp problemet med patriarkatet.

    Lars: Sådan porr?

    Johannes Nilsson: Så med andra ord finns "Hedvig" på riktigt? Hjälp.... Darwiche >>> Cronstam. Hur kommer det sig? Finns det någon koppling till Fadde där?

    Max: Du har säkert rätt. Jag har knappt sett serien. Men du fattar konceptet - kille vill göra något "busigt" slash sånt som han gjorde förr i tiden när han var singel, typ kolla på sport, äta något onyttigt etc... Och hans tjej säger nej och behandlar honom som ett barn.

    SvaraRadera
  6. En gissning är att Tony som en fittpiskad liten bitch gifte sig med Maria och tog hennes efternamn Cronstram. Kopplingen till Fadde har jag ingen koll på.

    SvaraRadera