söndag 4 oktober 2009

089. Lil Wayne - Lollipop (Ryan Leslie Live On The Invasion Radio Show)

Det blev ett litet tema nu. Två låtar i rad som råkar vara covers eller bearbetningar av Lil Waynelåtar. Det här är dock något helt annorlunda en Marie Digby nedanför.

Flera år av hype och fantastiska prestationer på dussintals mixtapes hade gjort Lil Wayne till världens största rappare som ingen utanför hiphopvärlden hade hört 2007. Världen sämst bevarade hemlighet, alla bara väntade på att han skulle knocka även mainstreampubliken. Och på våren 2008 slog han igenom stort. Din farmor och systerdotter har båda hört Lollipop. Det var en låt som var för bra för att kunna stanna underground.

Ryan Leslie är en av mina absoluta favoritproducenter inom r'n'b. "Me And You" som han gjorde åt Cassie var exempelvis väldigt nära att komma med på den här listan. Men det här är något magiskt, något som inte liknar någonting annat på den här listan.

Bakgrunden är alltså denna. Det är våren 2008, "Lollipop" är det hetaste som finns just då. Ryan Leslie som inte har någonting med den låten att göra kommer till en radiostudio för en intervju. Där utmanas han att visa upp sina musikskills. De spelar en låt för honom som han ska kompa. Ingen förvarning. "Lollipop" börjar spelas. Och Ryan Leslie sätter igång.

I början märks det hur han känner på låten, hur han försöker ta ut ackorden. Sen börjar magin.

Jag har sett det här klippet säkert hundratals gånger, men det ger mig fortfarande rysningar av välbehag. Ögonblicket som inträffar 1:42 in i videon när han bryter ner ackorden och börjar spela arpeggio får inte bara DJ Green Lantern att le ofrivilligt, det gör mig glad ända in i själen, det får mig att småfnissa, det gör mig varm i hela kroppen och det får mig att önska att jag inte slutade spela piano i fyran.

4 kommentarer:

  1. Då min stenåldersdator fått för sig att bli segare än den mest uselt tillagade daimkolan så kan jag endast kommentera ljudet från youtubeklippet och inte det som det är meningen att man ska se. Det började riktigt kefft, men som tur var hade du ju förvarnat om att han kände på låten i början. För sen blev det, som du också skrev, magiskt. Det känns inte rätt att trycka dit en fullpoängare redan, men visst har vi 4/5 alltid. Mycket imponerade av Leslie.

    SvaraRadera
  2. Du måste titta på den... Den här var jag övertygad om att du skulle falla för... att du skulle ge en femma.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag lyckats titta på den. Som youtubeklipp och musikalisk insats betraktat är det full pott, tycker jag. Svårare att bedöma som låt, dvs hur bra den hade varit att lyssna på om och om igen i en ipod, men jag gillar't iaf.

    SvaraRadera
  4. Martin: Jag har inget emot att höra den här varje dag. Jag drömmer om att kunna spela musik hemma samtidigt som en improvisationssnubbe kompar på det här sättet.

    SvaraRadera