fredag 25 september 2009

098. 50 Cent - Ski Mask Way

Jag kan skoja om kändisars dödsfall, men det finns några jag aldrig skojat om. Aaliyah är en, Anders Göthberg är en annan och Disco D är en tredje. Jag är för oinsatt för att kunna uttala mig om Disco D's storhet inom ghettotech och booty bass - jag vet bara att han fick mig att lyssna på och älska hans grejer.

Hans baile funklåtar var också lysande - det kändes som att han kunde briljera i vilken genre han än rörde sig i. Praktexemplet på det är "Ski Mask Way". Ytterst få producenter skulle kunna få in en 50 Cent-låt på min topp 100-lista, men Disco D's beat är så galet svängigt att till och med den närmast handikappat uttryckslöse (helt ärligt, en av de där berömda nio kulorna måste träffat någonstans mellan lillhjärnan och talcentrum) 50 Cent får till ett skönt flow. Det säger en hel del om hur fantastiskt vacker "Ski Mask Way" är.

(En parentes bara: Tänk om Biggie och Fiddy på nåt sätt kunnat byta fiender så den sistnämnde hade haft lite mer pricksäkra fiender och tvärtom. Bara en tanke...)

I de intervjuer jag sett med honom utstrålade han en passion för musiken som väl egentligen bara kan jämföras med Quentin Tarantinos passion för film. Den där passionen som tar över allt, där nörderiet är så djupt att det sprängt alla gränser. Det finns inget bättre. Disco D är för mig vad Heath Ledger är för folk med sämre smak. Jag är övertygad om att han hade varit med på topp tio över 2010-talets låtar om han bara hade fått må lite bättre.

50 Cent - Ski Mask Way


50 Cent - Ski Mask Way (Instrumental)

8 kommentarer:

  1. Bra produktion så klart men ändå inget riktigt minnesvärt i min bok. Jag skulle haft andra Fiddylåtar med (ja, den Uppenbara kommer vara med på min lista) och gällande hans utvecklingsstördhet: det är ju låtarna när han låter totalt hjärndöd som är bäst. Det är liksom hans signum. Här låter han lite för... vanlig. 3/5.

    SvaraRadera
  2. hej tjej. tack för att jag får vara med i din blogroll, vilken ära. jag upptäckte det inte förrän nu! tack tack, blir jättesmickrad!

    kärlek & respekt,
    a.

    SvaraRadera
  3. Jag har så svårt för hans extrakromosom. (CP-rapen är här!) Signum schmignum, i min bok förstörde han Ayo Technology som hade kunnat bli en fantastisk låt om någon annan rappat.

    SvaraRadera
  4. sweet tooth annie: Tacka inte, det är inte av snällhet jag lägger folk där utan för att jag tycker de är läsvärda.

    SvaraRadera
  5. Jag är musikdöd i natt; orkar fan inte ens snurra igång de videos du lagt upp. Vilken jävla fitta jag är. Lyssnar imorgon, okej? Du har säkert utmärkt smak och jag kommer bah "Ååh faaan, Inanna asså, fett bra brud asså, böööh.." - men inte i natt, jag är helt oigenomtränglig.

    Varför skriver jag ens det här?

    SvaraRadera
  6. Bättre att vara en jävla fitta än en jävla kuk. Musikdöd... vilket underbart ord. Sorgligt, men vackert.

    SvaraRadera
  7. "Ski mask way" är en av de bästa stick up - låtarna som någonsin har gjorts. Disco D var en fenomenal jewfro som dog på tok för tidigt.

    SvaraRadera
  8. Haso: Varför finns det så få jewfros i Sverige och så många... typ... Johan Hirschfeldts?

    SvaraRadera