tisdag 29 september 2009

Gåtan Ulf Larsson

Wow... morgonens stora nyhet är att Ulf Larsson har dött. ALLA tidningar skriver det. Det jag kommer minnas honom bäst för är ett diagram i Nöjesguidens årssammanfattning något år som visade på kausaliteten mellan hans viktnedgång och hans minskade antal vänner. Fantastiskt roligt.

Och visst kan man förstå att vänner försvinner när den glade tjockisen blir en glad icke-tjockis med ett fruktansvärt groteskt huvud där allting bara hänger. Men räcker det? Alla vännerna? Hade han inga RIKTIGA vänner?

Jag har alltid trott att sanningen är djupare än så. Jag tror inte att X (viktnedgången) ledde till Y (inga vänner). Jag tror att det finns en okänd faktor som vi skulle kunna kalla för Z som lett till både X och Y.

Frågan är då - vad är det som var Ulf Larssons Z? Vad är det som kan orsaka såväl viktnedgång som att vänner försvinner?

Min gissning är AIDS. De flesta sjukdomar som finns idag är tycka-synd-om-sjukdomar. Blir man sjuk så fortsätter vännerna att bry sig. AIDS är än idag en sjukdom som kan innebära ett stigma. Nu måste jag påpeka att jag är ute på rena spekulationer och att jag inte känner till sanningen. Att tänka fritt är stort...

Men tänk om... tänk om det hela beror på att Ulf Larsson och säg... Leif "Loket" Olsson är i Sydostasien och knullat söta små asiatiska pojkar i ändtarmen och i ett ögonblick av hybris bestämmer sig Ulf Larsson för att strunta i kondomen. Han kör utan och vet inte om att han drar på sig en dödlig sjukdom.

Väl hemma i Sverige börjar sanningen efter några år sippra ut. Finkänsligt nog väljer folk att bara undvika honom. Ingen vill riktigt gå ut med sanningen eftersom ingen vet. Alla bara "vet". Så magrar han mer och mer. Och en dag hittas han död?

Kan det inte vara så? Eller vad är din teori?

Jag inser att jag är ute på rätt tunn is. Vem vet, kanske kommer han på Michael Jacksonmanér bli helgonförklarad pga sin död, trots att han ju egentligen bara var en äckligt tjock kille som framstod som förståndshandikappad och som de sista åren mest bara såg äcklig ut.



13 kommentarer:

  1. Gud vilket grovt språk. Anyways, tror att faktor Z var en depression. Sedan hade han ju en hjärtinfarkt för två år sen (väl) - och fick nu en till. Men visst, viktnedgången var rätt rejäl, det var den.

    SvaraRadera
  2. Jag har missat hjärtinfarkten. Du menar alltså att depressionen orsakade att vännerna försvann? Jag tror snarare depression är en konsekvens av att vännerna försvann?

    SvaraRadera
  3. Viktnedgången trodde jag först berodde på cancer. Men din teori är inte helt otänkbar, även om det varit ett väl snabbt sjukdomsförfarande med tanke på dagens bromsmediciner.

    Förövrigt kul att se att din blogg återuppstått.

    SvaraRadera
  4. snuttan: Han kan ju ha fått sjukdomen för länge sen... Tack för att du tycker det. :)

    SvaraRadera
  5. ...såg i Expressen att viktnedgången skulle berott på att han ändrade kost - till vegetarisk. Om man nu ska tro på det.

    SvaraRadera
  6. Jag tror vi behövs en minde konsperations inriktad version. Om vi alla skulle resonera på det här viset skulle vi stött på problem tidigt. Hade du jobbat på en större morgontidning, skulle du antagligen fått gå, hade du däremot jobbat på Aftonbladet eller Expressen hade du antagligen fått en plats i styrelsen ev. chef post. Kanske borde prova lyckan där.

    SvaraRadera
  7. Anonym: Dagens näst mest tragiska händelse hittills är att du sätter dig och skriver den där kommentaren.

    Dagens mest tragiska händelse är att jag bemödar mig om att svara på den.

    SvaraRadera
  8. Surfade in här av misstag. Letade info på Google och hamnade här.
    Du är rent utsagt en kodum jäkla bimbo utan respekt för människor.

    Vad är det för fel på dig? Finns det en diagnos?

    SvaraRadera
  9. Synd att du inte länkade till din egen blogg, då hade vi kunnat ha en dialog. Jag blir i alla fall fascinerad av dig. "Letade info på Google och hamnade här." Den 30 april var det fyra googlesökningar som hamnade på min blogg. Två av dem var "youcarebecauseido" och "you care because i do". Jag tvivlar på att du står för någon av dem.

    Kvar finns två andra sökningar. Den ena var "knullakuten" och den andra var "stora fitta". Jag hoppas du hittade den information du sökte.

    SvaraRadera
  10. Ja jag kan bara hålla med alla föregående skribenter att den här bloggaren InAnna verkligen skjutit sig själv i foten. Svårt att förstå mig på personer som ger sig på riktigt bra kändisar som går bort, tyder på dålig människorespekt.

    SvaraRadera
  11. Anonym:

    1) Så det är bara riktigt bra kändisar som man måste visa människorespekt?

    2) På vilket sätt var Ulf Larsson en "riktigt bra kändis"?

    SvaraRadera
  12. Wow, vilken äckligt tragisk och vidrig människa du är Inanna. Alfahona? Alfaimbecill passar dig bättre.

    Skönt att ingen håller med dig, en riktig loser som du är.
    Förstår att du inte förstår själv vad du håller på med eftersom du är genomrutten från insidan och ut. En trolig grav hjärnskada på det, och ett enormt mindervärdeskomplex.

    Dock har väl du och Ulf Larsson något gemensamt: inga riktiga vänner och AIDS.
    Intressant att du har så mycket personlig erfarenhet du projicerar på slumpvis vald "kändis". Får se om du går samma grisiga möte till öde som UL. Intressant att läsa folks nekrolog över dig.

    SvaraRadera