fredag 2 oktober 2009

091. Le Tigre - Deceptacon (The DFA Remix)

Helt plötsligt var det som att en bomb sprängdes. The DFA - James Murphy och Tim Goldsworthy - kom till synes från ingenstans och hade plötsligt fyra fantastiska låtar ute som förändrade precis allting. Dels producerade de "House Of Jealous Lovers" med The Rapture som var ett fantastiskt möte mellan indierock och house, dels släppte de musikrecensentfavoriten "Losing My Edge" under aliaset LCD Soundsystem och dels en tredje låt som kommer omnämnas högre upp på de här listan.

Och så Deceptacon-remixen. Jag hade inte hört originalet när jag plötsligt fick den här remixen skickad till mig. Den träffade mig som en käftsmäll. Feministpunk var definitivt inte min grej, huvudsakligen pga det illaluktande suffixet men feministhouse - absolut.
"Wanna disco?
Wanna see me disco?
Let me hear you depoliticise my rhyme."

Det knäckande är inte den lilla textsnutten. Det knäckande är att The DFA gör precis detta. Den explosiva texten blir bara en musprutt när den draperas av The DFA's numera patenterade remixformula. Den känns lika irrelevant som texten till vilken dansant hiphoplåt som helst. Den bara finns där. "If the beat's alright she will dance all night" som Chris Rock sa.



(Seriöst, alla som gillar eller inte gillar hiphop måste se klippet ovan. Ni får alla vatten på er kvarn.)

DFA's formula var vid den här tiden helt ny och fräsch och passade perfekt på Le Tigres gapiga trallpunk (eller vad man nu kallar sånt för?). Deras housetrummor kändes på något sätt lite mer live än andras. Jag kan föreställa mig att det här var en av låtarna som fick indiemänniskor att börja lyssna på house. Eftersom jag kommer från andra hållet så kan jag inte riktigt påstå att det här fick mig att börja lyssna på indiepop och punk och annat gitarrigt, men jag fattade poängen åtminstone.

Men för mig var det här ändå The DFA's låt. I min värld är det här The DFA featuring Kathleen Hanna. Och som introduktion till 00-talets kanske viktigaste och bästa duo kunde det inte bli bättre. Var förvissade om att de återkommer.



Ps. Fredrik Strage fick svårigheter med sin placering av Deceptacon på sin 100-lista eftersom den kom ut 1999. Den här remixen kom dock ut nåt år senare så jag klarar mig.

4 kommentarer:

  1. Vad ska man säga, ännu en otvetydigt bra låt (såväl i sin orignialform som i denna remixvariant) men fortfarande ingen personlig favorit och inget jag blir våt i byxorna av riktigt. Svag fyra.

    SvaraRadera
  2. Nu är väl inte det här en våt-i-byxorna-låt direkt, men nog är det en fantastisk sjunga-med-och-dansa-till-låt?

    SvaraRadera
  3. Mmm DFA är alltid halal!

    Ska bli intressant att se vilken/vilka andra låtar som kommer återfinnas högre i listan.

    SvaraRadera
  4. Alltid vet jag inte, men oftare än de flesta. Den som väntar får se...

    SvaraRadera