lördag 3 oktober 2009

090. Marie Digby - My Life

Man kan snacka om punkfunkrevivals, crunk, electroclash, electrohouse, nuitalo och allt möjligt när det gäller typiska 00-talsgenrer. Personligen håller jag mashupen som 00-talets viktigaste genre. Men ingen har fått samma kommersiella genomslag som "den akustiska oväntade covern". Tänk Jose Gonzalez version "Heartbeat", Anna Ternheims version av "Shoreline", Obadiah Parkers version av "Hey Ya", Milows version av "Ayo Technology"... osv... Kanske var det Johnny Cashs comeback innan han dog som var starten för den här genren. Vad vet jag?

Marie Digby är en typisk youtubeartist. Hon sitter bakom pianot, ser skitsnygg ut och sjunger just oväntade covers. I originalversionen av My Life vill man inte ens lyssna på texten eftersom The Game är typ världens tråkigaste rappare och låten inte alls passar Lil Waynes stämma och inneboende tempo. Men när Marie Digby börjar sjunga slår refrängen fruktansvärt hårt:

Dear Lord, you've done took so many of my people
But I'm just wonderin' why you haven't taken my life
Like what the hell am I doing right?

Aldrig någonsin har den i mina ögon absurda hiphopska synen på Gud och religion framställts mer klockrent.

Marie Digby lyckas makalöst nog förmedla den känslan starkare än någon annan. Hon gör sig till ett språkrör för The Game och Lil Wayne. Det är uppenbart att det är deras känslor hon uttrycker. Och som hon gör det. Det här är fruktansvärt bra.

2 kommentarer:

  1. Men jag saknar Weezy! Jag vill ha Weezy! Låten i sig är 5/5 men jag är inte säker på att någon inspelning lyckats göra låten så bra. Föredrar orginalversionen framför denna (visserligen ganska kompetenta) hobbyinspelning. Den här saknar det episka. Vad gäller textutdraget du tar upp i inlägget håller jag helt med dig, jag älskar också raden: "I'm just wonderin... ...I'm doing right?". Den tar som du säger väldigt hårt. Men är som sagt inget jättestort fan av just den här versionen. 3 eller 4, välj själv.

    SvaraRadera
  2. Hur ska jag kunna välja mellan 3 och 4 när det så uppenbart är en femma?

    SvaraRadera