fredag 9 oktober 2009

Nobelpriset borde ha gått till den amerikanska väljarkåren

Barack Obama får fredspriset?


Det är intressant hur mycket det skiljer mellan litteraturpriset och fredspriset när det gäller synen på vad en vinnare förväntas ha presterat. När det gäller litteraturpriset så har man i regel en lång och gedigen karriär bakom sig och priset är något av ett "tack för trogen tjänst"-pris.

Men fredspriset? Här verkar det räcka med en avsikt, ett strävande, en målsättning.

Vad egentligen är det som Barack Obama har åstadkommit för freden i världen. Hmmm... det enda jag kan komma på är att han efter nio månader INTE har förklarat att han är ute på gudomligt uppdrag och gått i korståg mot 1 fantastiljon muslimer. Det är visserligen berömvärt, men är det fredspriskvalitet?

Skulle man översätta fredspriset till litteraturpriset så är det som om priset skulle gå till någon som klivit upp till Bonnier och sagt "jag har en skitbra idé till en bok" och sen i vaga ord presenterat sin idé. Inte en enda skriven rad.

Och ärligt talat - minskad militär närvaro i Irak är ju något alla ställer upp på såvida man inte som Bush hade målat in sig i ett hörn där. Och ökad militär närvaro i Afghanistan - vad gör det för freden?

Men om man nu tycker att Barack Obama är så fantastisk att han är värd ett fredspris - är det då HAN som ska få det? Jag tycker i såna fall att det borde delas ut till den amerikanska väljarkåren. Det är trots allt de som har presterat. Obama har bara utlovat saker. Ge priset till alla amerikaner som gick och röstade.

6 kommentarer:

  1. tru! här är samma tänk som ditt, fast med ekonomipriset som exempel: gregmankiw.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. hah, sanning! och det där om att gubben jagland sa att han har ingjutit hopp i folk om en bättre framtid - fan, credden för det borde ju hans kampanjstrateger fått för att de passande nog valde ordet "hope" som nyckelordet i hans valrörelse.

    SvaraRadera
  3. Matilda: Jag vet. :)

    Jakob: Tack för länken.

    Annahita: Nu påminde du mig om hur mycket jag hatar "nyckelord"...

    SvaraRadera
  4. Liknelsen med bokmanuskript var det första som kom upp i huvudet när jag hörde nyheten. Även att amerikanska folket borde ha fått priset slog mig men jag är nu beredd att ändra mig; priset ska ju självklart gå till kampanjstrategerna…jag gillar tanken, det innebär att jag kanske kan få nobelpriset för någon allmänt corny kampanjcopy :)

    SvaraRadera
  5. S: Ja, Annahita är helt klart nåt på spåret.

    SvaraRadera