onsdag 28 oktober 2009

Håll käften jävla fetto!

Något som jag irriterar mig fruktansvärt på är all hyckleri kring vikt. När någon är fet är det en massa hyschhysch - man ska inte säga något, för personen kan ju bli sårad. Men när någon är smal - då är det plötsligt fritt fram att kritisera.

Inte nog med det, att modeller är smala ses alltid som ett problem - att det skulle vara ett osunt ideal. Och så fort en fet modell visas upp, då är det en massa hyllanden. Inte ett ord om att det skulle vara ett osunt ideal.

Varför är det sunt med en plufsig mage men osunt med en platt mage?

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag tycker fett är äckligt. Inte fett som i fet mat utan fett som i feta människor. Jag tycker det är fult. Smalhet är snyggt. Muskler är snyggt. Sen gäller det bara att hitta den rätta proportionen.

Jag äter i normala fall en ordentlig frukost, en rätt lätt lunch och sen en ordentlig middag. Jag äter sällan mellanmål, gör jag det så blir det i regel någon frukt. På kvällen äter jag i stort sett aldrig om det inte är i nåt socialt sammanhang. Jag undviker socker, fett och snabba kolhydrater så gott det går. Jag har inga problem med att dricka alkohol, även om jag inte behöver speciellt mycket för att bli full. Jag räknar inte kalorier eller points eller något annat. Är det något jag är sugen på så äter jag det. Jag spyr inte upp maten. Jag har inga problem med att äta i andras sällskap.

Låter det här fel?

Sen tränar jag. Förut tränade jag varje dag, nu blir det nog 5-6 gånger i veckan. Mest handlar det om löpning och crosstrainer, men också en hel del simning. Jag försöker variera mig så mycket det går eftersom jag lätt blir uttråkad. På sommarhalvåret däremot försöker jag springa varje morgon eftersom det är ett underbart skönt sätt att starta dagen på.

Låter det här fel?

Personligen tycker jag att det låter bra. Då är frågan - varför stör sig då folk på min vikt? Jag har just nu ett BMI omkring 18. Med precis samma livsstil hade jag i högstadiet och början av gymnasiet ett BMI på omkring 17. Jag har varken då eller nu haft några negativa konsekvenser av att vara smal. Jag har inte haft några problem med att orka saker. Jag är energisk av mig. Jag har inte haft några smärtor eller annat. Min mens har varit väldigt oregelbunden och ja, min vikt kan vara en del i detta. Men ärligt talat så tror jag inte jag är ensam om att inte se en frånvarande mens som ett problem.

Jag går inte runt och kritiserar feta människor till höger och vänster. Ändå så måste en massa feta och "normalviktiga" människor kommentera mig. Handlar det (som vanligt) om att rättfärdiga sitt eget svullande och slappande? Eller vad handlar det om.

För övrigt - är det något jag verkligen föraktar med Sverige och svenskar så är det denna sjuka dyrkan av normalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar