onsdag 1 december 2010

006. Firefox AK vs Laid - Once I Was Like You

I hård kamp med "Silent Shout" (The Knife), "Stora Havet" (Jakob Hellman) och "Snorkelmannen" (Jesper Dahlbäck & Cari Lekebusch) vågar jag utnämna denna låt till min absoluta favoritlåt när det kommer till svenska låtar. Till en början var det mest den stegrande musiken och Andrea Kellermans vackra röst som fick mig på fall, men i efterdyningarna av min pappas död började texten tränga in i mig.

I envy your gaze
And the light air surrounding you
Once I was like you

But people say that I'm different now
They say that I might be from the moon

Strange that it seems
Little did I know that it was true
Strange that it seems
Little did I know that you knew too

Guide me to cloud nine
I can feel it fading
My dreams are gone
I contemplate and interrogate
Until there's nothing left


Jag vet inte vad jag ska säga om den här låten mer än att den för förkroppsligar halvåret efter pappas död för mig. Än idag börjar jag gråta så fort jag hör den. Vilket inte hindrar mig från att spela den i stort sett dagligen.

2 kommentarer:

  1. Fetbra låt ju. Det enda jag hört med Firefox AK är What's that sound?

    Spiller dock bildligt talat ut kaffet i förvåning över Stora havet. Alltså... visst, en bra låt. Kanske rent av en av de sju bästa låtarna på den plattan, möjligen, men ändå. Å andra sidan kul att du plussar för Hellman, som jag så klart älskar.

    SvaraRadera
  2. Hallå. Jävligt underhållande blogg måste jag säga. Kudos! Vet inte hur du ser på invasion-sci fi och isländska dystopi-toner, men jag kan lova dig att kombon är kusligt vacker. Tror du lär gilla den, och gör du det inte har du bara slösat två minuter.

    http://www.youtube.com/watch?v=PKC_ORM0vpo

    SvaraRadera