söndag 5 december 2010

Daft Punk-debatten



I fredags morse la jag märke till ett nytt inlägg hos den eminenta bloggen Världshistoriens 101 bästa fransmän. Daft Punk på sjuttiosjunde plats. Sedan dess har jag inte kunnat tänka på någonting annat. Fredagmorgonens träningsrunda blev inte bara försenad eftersom jag var tvungen att göra en playlist med Daft Punk-låtar, den blev också tämligen ofokuserad och misslyckad. Fredagens föreläsare gjorde visserligen sitt bästa för att dämpa mitt intresse för hans ämne och det är därmed möjligt att Gabriel Larssons text inte bär hela skulden till att jag för första gången inte fick ihop allting i skallen, men detta var ändå bara början. Jag har ägnat helgen åt att trakassera vänner med Daft Punk-frågor. Jag har läst och läst och läst. Och framför allt har jag spelat Homework och Discovery back to back. Jag har dansat till dem. Jag har läst till dem. Jag har badat till dem. Jag och pojkvännen har legat och myst och knullat till dem. Jag har tränat till dem. Resultatet av denna komparativa analys kommer i slutet.

För det första - att skriva "Daft Punk" istället för Guy-Manuel De Homem-Christo och Thomas Bangalter känns väldigt tveksamt. De är människor - två individer - och när ni dessutom gör poänger av deras individuella prestationer så bör de omnämnas som två namngivna personer. Samma sak med platsen. 77? Det måste rent krasst betyda att inga andra musikmänniskor är med på resten av listan. För seriöst - vilka har varit bättre eller haft ett större inflytande än Daft Punk? Detta är dock bara två lite mindre parenteser.

Vad som är betydligt värre är textens fokus. Att avfärda den epokgörande skivan Homework med bisatsen "Visst är det bra, jag menar: ”Da Funk”! ”Alive”! ”Around the world”!" är inte bara föraktfullt utan även ett tecken på en fullkomligt barock brist på insikt i Bangalter & De Homem-Christos genialitet. Låt oss börja från början.

"Daft Punks ”Homework” kom 1997 och många skulle kanske säga att detta stilbildande album, som blev det stora publika genombrottet för den franska house-vågen, är deras bästa."
Det stora publika genombrottet för den franska housevågen? Ursäkta mig, men vilken fransk housevåg fanns innan Daft Punk? Jag har inte hittat något annat än totalt finesslösa Motorbasslåtar Eller har jag missat något? Tipsa mig gärna om relevant fransk house pre-Da Funk.

För man kommer inte ifrån Da Funk på något sätt. Det är en låt som än idag lyser som en fyrbåk över musikvärlden - en av de kanske tio bästa låtar som någonsin gjorts - och förmodligen den mest betydelsefulla inom all form av elektronisk musik under min livstid.

Till att börja med sjuder den av originalitet. Visst går det för ett initierat öra att höra influenser (och Daft Punk skäms ju inte heller för att namedroppa dem) men Da Funk är ändå en låt som delar in all elektronisk dansmusik i ett före och ett efter. Att dra ner tempot till strax över hundra bpm i en tid då alla andra tyckte house gick för långsamt redan från början (och ville att allt skulle gå i 160 bmp) var lika delar galenskap och genialitet. Resultatet är svårslaget - en funkbomb utan dess like. Låten är helt instrumental, vilket även det både var och är sällsynt när det gäller musik som samtidigt försöker vara tillgänglig. Ljudvalen - denna ack så viktiga konst inom elektronisk musik (och ack så pinsamt ignorerad av alldeles för många musikskribenter med ena foten i sextiotalssoulen, andra foten i den brittiska indiepopen och tungan ordentligt inkilad mellan skinkorna på Andres Lokko) - är inget annat än briljanta. Vi pratar wah-wah-gitarrer som låter som en klossig nintendofunk långt innan någon tänkt i termer som bitpop, chipmusik och blipblop. Men det är också melodier av Guds nåde, ett hi-hatarbete av yppersta världsklass och ett tidigt bemästrande av vad som snart skulle visa sig vara Daft Punks främsta gren - den fantastiska effekt som uppstår när man plockar bort och sen lägger tillbaka basen. Här lades grunden till den filterhouse som sedermera blev det franska soundet.

Da Funk var också låten som förpassade frågan "går den att spela på ackustisk gitarr?" till soptippen och ersatte den med frågan "går det att dansa till den spelad baklänges?". Och visst gick det ypperligt.

Det dröjde två år från Da Funk till dess att Homework släpptes med resultatet att Homework var en ytterst mogen debut. Här finns effekter och tekniker som inte bara var nya för världen i början av 1997 utan dessutom hade bemästrats till fullo. Jag har lyssnat oerhört mycket på elektronisk dansmusik och kan bara konstatera att i stort sett allt intressant som skett efter våren 1997 bär en större eller mindre tacksamhetsskuld till en eller flera av alla dessa trender som Daft Punk skapade med Homework. Ta bara Justice, Surkin, sebastiAn, Mr Oizo mfl - hela deras sound är ju egentligen bara en uppdaterad kopia av låtar från Homework, kanske framför allt Rollin & Scratchin och Rock'n'Roll. Samtidigt som hela den filtrerade franska housen bär ett stort arv från lekfulla låtar som Phoenix, Fresh och Around The World.

För här kommer det kanske mest märkvärdiga och fascinerande med Homework. Samtidigt som skivan spretar åt väldigt olika håll finns det ändå hela tiden något omisskännligt Daft Punkigt över varenda litet fragment av ljudbilden. Och även om inte alla låtar är fantastiska så innehåller skivan fler fantastiska låtar än kanske något annat elektroniskt album utanför IDM-världen.

Alive är utöver Da Funk min absolut favorit. En låt av såna episka proportioner och med så starka ta-över-världen-vibbar Hitler förmodligen visslade den i duschen. Revolution 909 är inte bara en fantastisk titel utan ett storslaget indoor-outdoor-arbete. Teachers är en fantastisk namedroppinghistoria som fler än jag borde använda som lärobok. Att det finns musikbloggare som inte hört Joey Beltram liksom...

Där Homework är en bomb från klubben är Discovery en eftergift åt indiepopmänniskor i randiga tröjor, glossiga inredningsmagasin, reklambyråer och chai latte. Vi pratar verser och refränger. Bort med det där kantiga. Bort med det mörka. Bort med det hårda. Jag säger inte på något sätt att Discovery är en dålig skiva. Det jag säger är att den inte påverkat världen med tillnärmelsevis samma magnitud som Homework. Detta beror främst på att den riktade sig till helt andra än Homework gjorde. Homework revolutionerade klubbmusiken. Discovery revolutionerade ingen musik alls eftersom ingen kunde gå vidare därifrån. Jag menar, hur många "sold your guitars and bought turntables" (för att citera James Murphy)? Inga. Kanye då, invänder någon. Jo visst, men kändes inte hela black-america-discovers-the-club-grejen som något som borde skett redan 20 år tidigare. Hiphouse någon? Att den kanske största inspirationen för Discovery var Aphex Twins Windowlicker förstärker bara känslan av att Discovery hamnade någonstans i trädtopparna.

För övrigt håller jag helt med om att Face To Face är Discoverys höjdpunkt. Jag kan dock räkna upp en handfull Homeworklåtar som är bättre (i tur och ordning Da Funk, Alive, Revolution 909, Around The World, Fresh). Lägger man dessutom till låtar som Musique och remixerna på Mothership Reconnection (Scott Grooves), Disco Cubizm (I:Cube) och Life Is Sweet (Chemical Brothers) så inser man snart att Discovery nog mer är att betraktas som en parentes i Daft Punks historia. Låt vara en väldigt fin och helgjuten sådan.

12 kommentarer:

  1. Du har rätt i att det finns anledning att skilja på de två - här har det nog mest varit fråga om lathet från vår sida.

    Jag ska erkänna att du får mig att rodna lite över min okunskap, men som du skriver så riktar sig Discovery till andra människor än Homework och jag får nog i alla fall än så länge räkna in mig bland dessa. Att Homework "påverkat världen" mer än Discovery har du förmodligen fullkomligt rätt i och jag gillar den verkligen, men är nog helt enkelt inte rätt person att bedöma dess storhet. Min erfarenhet av klubbmusik är pinsamt dålig, och står i monumental kontrast till min erfarenhet av att lyssna på och älska pop med verser och refränger. Ska ta fram penna och papper och lyssna på Teachers, medan jag jobbar på att få ut tungan ur Lokko!

    SvaraRadera
  2. Nu tycker jag min käre kollega ursäktar sig lite onödigt mycket: han skriver ju tydligt i inlägget att Homework är stilbildande (vilket du förstås ser som en provocerande underdrift) och att många tycker att det är den bästa skivan (där du är en av de många). Sedan framhåller han att resten är hans högst subjektiva tyckande, det som funkar till hans eskapism helt enkelt. Antar att du tycker han borde ha skrivit mer om Daft Punks och särskilt Homeworks gigantiska betydelse för elektronisk (dans)musiks utveckling men det är där ditt inlägg kommer in som en utmärkt komplettering! :)

    Kul att du uppmärksammar vår blogg förresten! Tänk om det fanns människor som dissekerade alla våra inlägg så här - det vore i sanning underbart.

    SvaraRadera
  3. Gabriel(inte Larsson)5 december 2010 kl. 23:36

    Du ger du inte särskilt bra exempel på hur Homework influerat andra artister. Justice och Mr Oizo? Du gör Daft Punk en björntjänst där!

    "Jo visst, men kändes inte hela black-america-discovers-the-club-grejen som något som borde skett redan 20 år tidigare"

    Jo, men precis. Eller, vänta, vart kom housen och technon ifrån egentligen?...

    SvaraRadera
  4. Gabriel Larsson: K.O.!!!!

    Martin Janzon: Ja, lite känns det som om ni skulle motiverat Einsteins förstaplats på judelistan utifrån hans agerande och beteende i sällskapslivet och familjelivet. Utifrån Discovery kan säkert Daft Punk vara nr 77. Utifrån Homework är Daft Punk lätt topp tjugo.

    Gabriel (inte Larsson): Nu valde jag ett exempel som jag vet att indiepopmänniskor i randiga tröjor som gillar Discovery förstår. Och bara för att Ed Banger-hypen havererat totalt betyder det ju inte att det inte var bra där och då. Samt relevant.

    Och beträffande black-america-discovers-the-club-formuleringen så självklart har du rätt. Och självklart var det inte så jag menade. En bättre formulering hade naturligtvis varit "re-discovers". För även om Belleville-trion och alla bögiga chicagohousesnubbar på 80-talet var svarta så blev ju både house- och technomusiken väldigt snabbt exkluderade ur den svarta amerikanska kontexten. 1990 var den processen sedan länge avklarad.

    "It's sophisticated, anti-black, anti-feel, the most ARTIFICIAL shit I ever heard. It represents the gay scene, it's separating blacks from their past and their culture, it's upwardly mobile."

    (Chuck D om house 1987, citatet hämtat från sidan 15 i Simon Reynolds bok "Energy Flash")

    SvaraRadera
  5. Jag utmanar dig, fransk house pre-da funk:

    Lil'Louise - French Kiss
    Romanthony
    Dj Sneak (Funky Rhythm, You Can't Hide From Your Bud, Show Me The Way, Fear the World...)
    Paul Johnson
    Armand van Helden - ex. The Funk Phenomenon, Witch Doctor

    Visst, många av dem är amerikanare och låtarna är väldigt "sent åttiotal/tidigt nittiotal". Men det är ju en övergångsperiod vi talar om här så de borde kvala in som bra förslag. Och om de inte gör det kan man ju fråga sig om ens Da Funk borde göra det. Videon utspelar sig i New York, regissören är den amerikanska kultregissören Spike Jonze, skivomslaget till robotarnas andra singel, Burnin', har en amerikansk brandbil på omslaget och soundet är, ja, mer storstad än resten av låtarna på Homework. Tycker jag =)

    SvaraRadera
  6. Nu förstår jag inte riktigt din poäng. Med fransk house syftar du alltså inte på house från landet Frankrike utan house från landet USA men som på något metafysiskt vis i efterhand blir fransk house pga Daft Punk (vilket väl i såna fall bara borde stärka min tes). Eller vad menar du egentligen? För alla namnen du nämner är ju amerikaner. Och att det funnits fantastisk amerikansk house sedan tidigt 80-tal (beroende på var man drar gränsen mellan house och icke-house) är det väl ingen som har förnekat.

    Och beträffande videon så antar jag att den kom samtidigt som albumet släpptes och inte två år tidigare när Da Funk först släpptes på tolva. Och visst håller jag med om att Da Funk är en storstadslåt. Och om man inte räknar Paris till storstäder så kan jag bara personligen beklaga att Spike Jonze åkte till New York istället för Tokyo. För hur mycket jag än älskar New York (se typ valfritt inlägg i den här bloggen) så är Da Funk för mig ljudet av Tokyo. Det är nintendofunk när den är som bäst.

    Om jag ska tillåta mig lite kontrafaktisk historia så hade det varit väldigt kul om Spike Jonze faktiskt hade spelat in Da Funk-videon i Tokyo och Sofia Coppola därefter låtit sitt alter ego Scarlett Johansson hamna i Tokyo pga dem. Eller kanske bara jag som tyckt det. Äh.

    SvaraRadera
  7. Jag var nog lite otydlig :)

    Min poäng är att Daft Punk inte var särskilt originella. Efter en misslyckad karriär som rockartister, i bandet Darlin' (du har säkert redan hört de hemska låtarna), började de intressera sig för house. En av Bangalters förebilder påstås vara just Dj Sneak och om man lyssnar på vad han har gjort framgår det ganska klart att det var de amerikanska influenserna som påverkade Bangalter och De-Homem Christo mest. De struntade helt enkelt i England (sen var det väl ironiskt nog The Chemical Brothers som hjälpte dem att bli så stora).

    Men, originalitet har ingenting med kvalité att göra. Du nämner Motorbass som ett exempel. Jag är beredd att hålla med även om det är Cassius-Zdar vi pratar om här (men jag såg att du inte riktigt gillade dem heller så ja, den invändningen leder ju ingenstans). Det som gör Daft Punk så stora är att det gjorde allt så mycket bättre OCH de gjorde det på så många plan. Homework är nittiotalets största houseskiva, Discovery är disco för 2000-talet och Human After All har nog påverkat oss mer än vad vi riktigt vill erkänna (jag är nog mer vänligt inställd till den än många andra). Att de dessutom startat de två bästa skivbolagen i världen samtidigt som de har producerat de senaste årens mest intressanta skivor (Telliers Sexualité är kanske inte bra per se, men jag kan inte släppa den ur skallen) gör att det liksom inte går att prata om french house utan att nämna deras namn. Kopplingen mellan dem och alla andra artister i genren är aldrig längre än två steg. Om ens det.

    SvaraRadera
  8. Självklart skapades inte Da Funk och Homework i ett musikaliskt vakuum. Jag skriver "Visst går det för ett initierat öra att höra influenser (och Daft Punk skäms ju inte heller för att namedroppa dem)" och för att förtydliga det hela så namedroppas alla du nämner i låten Teachers.

    Dock kan jag inte riktigt förstå hur du kan påstå att Da Funk inte var en originell låt när den kom? Jag ska försöka bemöta dig artist för artist.

    Lil Louis: Absolut, visst finns likheter i form av hihat-användning och annat. Men den stora skillnaden är att att Da Funk är så fruktansvärt mycket mer melodiös än French Kiss. French Kiss är ett "track" mer än en låt. Da Funk är har dessutom ett mycket fylligare sound.

    Romanthony: Nu har inte jag hört allt av honom, men i stort sett allt äldre jag har hört med honom har varit väldigt mycket deep house och betydligt mer organiskt än elektroniskt i soundet. Några konkreta låttips pre-Da Funk?

    DJ Sneak: Visst finns det likheter i basen mellan vissa DJ Sneak-låtar och vissa Daft Punk-låtar. Skillnaden är att DJ Sneak inte låter basen ta plats. Allt ska hela tiden hållas inlåst mellan fyra taktslag. Som i Funky Rhythm (som ju för övrigt är vokal eftersom den skulle låtit olidligt tröttsam annars) där allt är inlåst i en takt. Jämför det med Da Funk som låter melodin breda ut sig över fyra takter. Daft Punk kliver ur den trånga kostymen och låter basen vara den stora grejen, både när det gäller volym, längd och melodi. Lite samma grej med Fear The World – alldeles för monoton för att kunna jämföras med Da Funk. Show Me The Way var en betydligt bättre låt (som jag faktiskt inte hade hört tidigare), men jag ser inte heller här likheten med Da Funk som för övrigt kom ut samma år som Show Me The Way – osäker på vilken som kom först. You Can’t Hide From Your Bud är en riktigt bra låt (hans bästa utan tvekan) och med tanke på att den kom 1997 så är han nog rätt influerad av en viss fransk duo. 

    Paul Johnson: Seriöst – jag ser inte vad du är ute efter om du jämför Daft Punk med Paul Johnson. Vilka låtar låter som Da Funk? Jag har aldrig hört någon likhet där.

    Armand van Helden: Häxdoktorn har ju inga likheter med Da Funk. Armands låt är ju bara en tuff tågtuta, en töntig röst som säger the witch doctor och ett beat som slutar på fjärde slaget och börjar om igen på det första (vilket jag hatar) istället för att gå hela varvet runt. Var är likheten? Och The Funk Phenomenon kom ju efter Homework-skivan så där kan du ju se vem som hade fingret i luften och plötsligt la sig till med ett Daft Punk-igt sound…

    Den stora skillnaden mellan Daft Punks bästa låtar anno 95-97 och nästan all samtida house är att de är sprängfyllda av idéer. Ta basen i ”Around The World” exempelvis. Visst kan man definitivt se likheter mellan den och basen i svenske Alexi Delanos ”Slam That Bass, Baby” (http://www.youtube.com/watch?v=N4bsOL9-BBE) som kom innan, men när Delano låter basen vara kvar där konstant som motor i låten har ”Around The World” fantastiska filter, en smittsam melodi, små små detaljer här och där, en briljant vokalanvändning samt – icke att förglömma en basgång som förändras och utvecklas. Daft Punk i allmänhet och Da Funk i synnerhet var/är house 2.0. Om Daft Punk inte var originella – vilka artister har då någonsin varit det?

    För övrigt är Warp Records världens i särklass bästa skivbolag så du har fel även där.

    SvaraRadera
  9. Jag tror vi missförstår varandra. Da Funk är definitivt en originell låt, Daft Punks "sound" tycker jag inte är det. Om man exempelvis jämför med deras två första låtar, The New Wave och Assault så påminner Da Funk mer om dom två än den gör av de resterande låtarna på Homework. Och alla tre, The New Wave, Assault och Da Funk har mycket gemensamt med vad andra DJ:s höll på med. Fast det kommer vi nog aldrig att vara eniga om :)

    Fast precis som med B-sidan, Musique, så finns det något större i Da Funk. Så mycket snyggare, så mycket bättre. Bara hur de leker med trummaskinerna (1.50 och framåt i da funk och 2.44 i musique) men jag behöver nog inte övertyga den redan invigde, du vet ju hur freaking bra det är!

    Jag vågar inte tipsa om något av Romanthony, det finns en risk att han dyker upp på listan ;)

    The Funk Phenomena kom 1996, ett år efter Da Funk och ett år innan Homework om man ska vara petig. Så ja, ditt argument håller nästan. Fast han mixade ju också Da Funk 1995, och den mixen har också väldigt mycket french touch.

    Och Around the World. Åhh, vad jag har svårt för den. Det är nog den enda låt av dem som jag hoppar över i en spellista.

    SvaraRadera
  10. Tack förresten för Alexi Delanos länken! Inte lika bra som ex Around the World men spännande att det även i Sverige fanns den här typen av produktioner. Hade ingen aning om det. Du har inte fler svenska artister på lager som man borde kolla upp?

    SvaraRadera
  11. Agree to disagree. Och hur ska du ha det med Around the world?

    Citat 1: "Åhh, vad jag har svårt för den."

    Citat 2: "Inte lika bra som ex Around the World"

    Hmmm...

    Jo, men jag tänkte att jag ska börja tipsa om lite favoriter när jag är klar med min 00-talslista...

    SvaraRadera
  12. tänkte direkt "vafan, dj falcon då?" men han kom ju mycket riktigt senare. däremot var väl etienne de crecy rätt tidigt ute, om inte annat åtminstone samtida med daft punks första.

    SvaraRadera