torsdag 1 oktober 2009

092. Non Phixion - Black Helicopters

Jag kan inte bestämma mig för om Non Phixion är ett tufft namn eller om det bara känns studentikost. Hade alla medlemmarna haft namn som Sabac Red och DJ Eclipse så hade det lutat åt det första, men nu kallar sig de två andra medlemmarna för Ill Bill och Goretex. Töntigare namn är svårt att hitta.

Musikaliskt var de dock klockrena. Genombrottet kom med tolvan "I shot Reagan" som Loop Troop och PST-Q sedan gjorde en (ännu bättre) svensk cover på. På skivan "The Future Is Now" finns andra starka låtar som "Drug Music", "The CIA Is Trying To Kill Me" och "Futurama".

Men deras mästerverk heter ändå "Black Helicopters". Bara titeln är briljant. Finns det någonting som är tuffare än svarta helikoptrar?

"Black Helicopters" har ett av hiphophistoriens snyggaste beats. Över fyra takter spelas en melodi som är helt förhäxande. Sen loopas det. Om och om och om och om igen. Det blir liksom inte mer än så. Men har man ett så fantastiskt beat som grund så behövs det inget mer. Det räcker med lite snygga formuleringar.

Texten rör sig kring någon sorts storpolitiska konspirationsteorier och om man ska analysera den lite djupare så känns den ungefär som att de suttit en natt och rökt på till Metal Gear Solid och sedan plockat de bästa fraserna ur nattens dialog. Men man ska inte analysera djupare än så utan bara istället plocka fram den när man själv är på efterfesten och världspolitiken ska diskuteras. Där och då säger den allting.

6 kommentarer:

  1. Jag har ju redan sagt vad jag tycker, men bara så att jag verkligen kan visa att jag kommenterat varje låt så tar jag det igen: mycket bra, men fortfarande något sämre än The CIA is tryin to kill me. Stråkarna i den låten alltså. Dramatik kan inte bli för dramatisk. Anyhoo. 4/5 det här.

    SvaraRadera
  2. Sistalåten (tror jag) på The Future Is Now heter något så roligt som CIA is still tryin to kill me... :) Dock inte lika bra.

    SvaraRadera
  3. Its us är min favorit från skivan. Mest för att jag kan refrängen utantill och att den har något repetetivt fantastiskt över sig. Sing-a-longhiphop är den bästa, såklart.

    SvaraRadera
  4. Sing-a-longhiphop är fantastisk. Å andra sidan är en av de roligaste hiphopupplevelserna jag någonsin haft när jag och en kille försökte (på fyllan) acappellarappa Break Ya Neck med Busta Rhymes och Twista. Den som fixar sina-a-long till den är min idol.

    SvaraRadera
  5. Haha, undrar vem som spottar flest ord i minuten, Busta eller Trae? (som på ABNs Umm Hmm) De borde finnas på singstar.

    SvaraRadera
  6. Fast det skulle ju vara skitlätt på singstar eftersom de inte varierar ton speciellt ofta.

    SvaraRadera