måndag 19 oktober 2009

If I Was A Boy

Om jag vore en kille skulle jag...

1) Moona. Fatta vad häftigt att kunna visa röven för folk som en förolämpning eller som humor och inte som en sexuell inbjudan. Egentligen är det så sjukt hur sexualiserad kvinnokroppen är jämfört med manskroppen. Föreställ dig en naken man i en trappuppgång. Det är pinsamt för honom. Folk skrattar. En naken kvinna istället - då är det synd om henne. Hon kanske blir våldtagen. Vilket för oss in på nästa punkt.

2) Gå kvällspromenader utan att oroa mig för att bli våldtagen. Det känns som en häftig grej.

3) Jag skulle olla allting. Typ ditt ölglas. Sen när du ska dricka så säger jag "jag har ollat ditt glas". Alla fattar att det är humor. Alla tycker att det är äckligt men också roligt. Alla fattar att det inte har med sex att göra. Det är en sak som tyvärr inte funkar att göra som tjej. Om jag skulle säga till någon att "jag har klittat ditt glas" eller "jag har blygdat ditt glas" så skulle de flesta inte ens förstå vad jag syftade på. Dessutom är jag fullt övertygad om att om jag avslöjade för en kille att jag kört upp hans ölflaska i fittan så skulle han med stolthet i blicken dricka upp den.

4) Jag skulle (ivrigt uppbackad av mina polare) börja ragga på en 19-årig tjej på tunnelbanan, trots att hon har musik i hörlurarna, blicken fokuserad på sin Nintendo DS och med hela kroppen visar att hon inte är intresserad av någon annan människa än sig själv. När hon dissar mig ska jag kalla henne för jävla hora. Bara för att känna hur det känns. Och för att jag kan.

5) Börja dejta en tjej. Höra henne säga att hon inte orkar med ett seriöst förhållande men tycker att det vore kul med en kk, men vara totalt oförmögen att ta in den informationen och istället tolka precis allting som att hon i själva verket vill skaffa barn och gifta sig med mig. Därefter skulle jag freaka ut och inte klara av att träffa henne mer eftersom hon kväver mig.

6) Vakna fem minuter innan jag måste sticka, turkduscha, slänga på mig kläderna och rusa iväg och sen sitta och snacka skit om en tjej som är ostylad.

7) Vara ärlig om hur många jag har haft sex med och mötas av beundran, avundsjuka och/eller respekt istället för förakt och frågan "varför?".

Jag skulle vilja förstå hur allt sånt här känns för killar. Vilka mekanismer det är som får er att känna/tänka/göra såna här saker. Och snälla, ni killar som läser det här - hoppa över "dra inte alla killar över en kam"-kommentarer. Förklara istället för mig hur ni funkar.

10 kommentarer:

  1. Lysande betraktelse! Jag tror jag fått en ny favvo-blogg...

    Cx

    SvaraRadera
  2. Och jag ska försöka besvara frågan på det sätt den förtjänar. Senare. Nu i säng.

    Cx

    SvaraRadera
  3. Jag känner inte igen mig i några av de här punkterna och kan därför inte svara. Men jag hjälper gärna till med det språkliga: Jag brukar säga "glansa" istället för "olla". Det är genusneutralt.

    SvaraRadera
  4. Cx/Iago: Kul att du gillar bloggen. Ser fram emot ditt piggare svar. :)

    Kristoffer: Vad skönt att jag inte är ensam om rädslan för att bli våldtagen. Ett tag började jag känna mig paranoid där. :)

    Glansa skulle visserligen funka, men det har inte den där disgustinghumorklangen som olla har.

    SvaraRadera
  5. 5) jaha, gick det så snabbt för din nya bfbf att spåra?

    SvaraRadera
  6. JK++: Hahaha... nej, han har inte hunnit dit ännu. Jag är bara vis av tidigare erfarenheter...

    SvaraRadera
  7. Hmm... Lovade visst en kommentar, men känner mig lite kluven nu. Jaja.

    1. Att moona. Jag tror på evolutionsläran, så jag menar att mannen röv är till för att markera territorium, medan en kvinnlig ändalykt är gjord för att vifta i ansiktet enbart på potentiella impregnerare. Inget socialt betingat där mao.

    2. Gå ut utan att oroa sig. En kall statistiker skulle säga att oddsen för att bli åvldtagen är mycket mindre än att bli påkörd, vilket torde vara lika jävligt. Alltså kan man gå ut utan att oroa sig. För DET.

    3. Benägen att tro att du har rätt, så länge killen finner dig attraktiv. Om INTE är det nog lika äckelkul som ollning. Själv skulle jag älska en kvinna som vågade göra något sådant, får jag nog erkänna...

    4. OK, så här: folkhopar tenderar ha en IQ som är lika med den lägsta individuella IQn i gruppen. Det betyder helt enkelt att folk är mer puckade i grupp (oavsett kön), vilket i sin tur innebär vissa problem för t.ex. demokratin.

    5. Nån måste ju tyvärr vara ovan nämnda person med LÄGST IQ också, eller hur?

    6. Se 5.

    7. Jadu, jag antar att de kommenterande personerna är av honkön, de med. Sociala normer har mycket att stå till svars för...

    Duger det so far?

    SvaraRadera
  8. 1. Originell tolkning av evolutionsläran, dvs att sociala betingelser inte är förenlig med den.

    2. Grejen är att det inte riktigt går att reducera våldtäktsfrågan till en rationell statistisk fråga. Rent statistiskt har inte så väldigt många svarta amerikaner lynchats, men jag kan förstå att många var rädda och inte utmanade ödet.

    3. Där har du skillnaden. Även om den snyggaste killen gör det så är det äckelkul och inte sexigt.

    4,5 & 6. Problemet är att såna här saker är lite för vanliga. Alla kan ju inte vara den med lägst IQ samtidigt.

    7. Jag förstår din poäng, men jag har fått den negativa reaktioner från både killar och tjejer.

    SvaraRadera
  9. Min flickvän brukar använda ordet snigla. Hon har ibland hävdat på jobbet att hon har sniglat kollegors tangentbord =)

    SvaraRadera
  10. Tangentbord? Jävlar... :)

    Snigla låter helt ok faktiskt. Jag tror jag ska adoptera det.

    SvaraRadera