lördag 11 december 2010

005. Lifelike & Kris Menace - Discopolis

Elektronisk musik i allmänhet och housemusik i synnerhet har klarat sig förvånansvärt bra ifrån kritik om sexism, detta trots att väldigt mycket elektronisk dansmusik marknadsförs med halv- eller helnakna gogodansande tjejer och att många texter mest består av korta sexuella uppmaningar. Kanske beror det på att folk lever kvar i myten om att elektronisk musik skapas av nördar som inte får ligga till skillnad från hiphop som skapas av galningar som inte borde få ligga?

Nåja, denna utvikning är avsedd för att presentera en av mina favoritvideor, till en av mina absoluta favoritlåtar någonsin - "Discopolis" av Kris Menace och Lifelike. Videon går (som du kan se nedan) ut på att modellen Lily Tenue går omkring i slowmotion iklädd en tämligen minimalistisk outfit. Och SOM hon gör det. Man kan tala om objektifiering i all evighet - för mig är hon en gudinna. Jag vill vara henne. Subjektifiering helt enkelt. Jag vill gå precis sådär, lika långsamt, lika rumpflashande, till lika bra musik.

Musiken bygger till viss del på en sampling från Kanos gamla italohit "Another Life", men här sätts den enkla tretonsmelodin i ett sammanhang som är helt makalöst. Melodislingan som i versionen nedan kickar igång efter ca 50 sekunder är å ena sidan episk och euforisk på gränsen till sprickfärdig av endorfiner - men samtidigt hjärtskärande och nästan ångestframkallande. Den uttrycker och omfattar begreppet kärlek klarare än någon annan låt. Utan ett enda ord.

12 kommentarer:

  1. Jag får dåligt samvete när jag kollar på videon. Det hade känts bättre om jag tillhörde någon icke-privilegierad samhällsklass.

    Och bra låt!

    SvaraRadera
  2. Oförskämt bra låt!
    Jag la märke till att du gjort någon top 100 hiphop lista... Har du eller funderar du på att göra någon liknande med eleltronisk/house musik?

    Intressant blog förövrigt.
    /Martin

    SvaraRadera
  3. Johannes Soldal: Ouch. Medelklasskomplex?

    Martin: Har inte gjort någon hiphoplista. Det här är en lista över 00-talets bästa låtar enligt mig. Jag kommer aldrig mer göra någon topp hundra-lista i hela mitt liv. Tanken var att få ur mig den här under september-december 2009. Det har tagit 13 månader längre och jag har ännu fyra låtar kvar.

    Men om du tittar igenom den här listan så är det elektronisk musik som dominerar stort eftersom det är det jag främst lyssnar på.

    SvaraRadera
  4. Ja. Jag kan dock fortfarande äta mat utan att få hungriga barn på näthinnan. Men vad göra? Hur man än vänder sig är det någon som kommer i kläm.

    SvaraRadera
  5. Man säger ju att inget slår känslan av att utföra goda gärningar, men hur mycket man än intalar sig att det är sant så tror jag tyvärr att känslan väger ganska lätt mot allt man måste tvingas avstå. Det är ganska dåligt inrättat, det här livet: man måste lida för att handla gott, och sen är det ju här med att "goda gärningar" ofta har oförutsedda dåliga konsekvenser. :)

    SvaraRadera
  6. Johannes Soldal: Det är vid såna här diskussioner som jag inser att min mix av bildad, finkulturell medelklass (mamma) och nyrik dekadent överklass (pappa) är den optimala bakgrunden.

    Det du vill säga är att det är rätt jobbigt att vara martyr? :D

    SvaraRadera
  7. Snygg kvinna men ännu bättre låt. Ja, sjukt bra faktiskt. 5/5, tror jag allt att det får bli.

    SvaraRadera
  8. Martin Janzon: Äntligen. Som jag har väntat. Glöm inte att du har typ 40-50 ohörda låtar kvar att poängsätta...

    SvaraRadera
  9. Det kommer, det kommer! En man håller alltid sitt ord. Jag också.

    SvaraRadera
  10. femma alltså, högre än jag trodde men helt klart värd placeringen. :)

    SvaraRadera
  11. jk++: Klart den är värd placeringen.

    SvaraRadera