fredag 8 januari 2010

20 hiphoplåtar som Martin Janzon borde föra ett resonemang kring varför han utelämnat dem från sin topp 100-lista från 90-talet

Busta Rhymes - "Turn It Up/Fire It Up" (Remix)
Company Flow - "8 Steps To Perfection"
Cypress Hill - "Hand On The Pump"
DJ Krush feat. C.L. Smooth - "Only The Strong Survive"
DMX - "Ruff Ryders Anthem"
Gravediggaz - "Diary Of A Madman"
GZA feat. Method Man - "Shadowboxin"
Ice Cube - "Wicked"
Jay-Z - "Can I Get A..."
Lil Kim - "Queen Bitch"
Lost Boyz - "Renee"
MC Eiht - "Straight Up Menace"
Method Man - "Bring The Pain"
Non Phixion - "Black Helicopters"
Perverted Monks - "Doin It"
Pharcyde - "Drop"
Raekwon feat. Ghostface Killah - "Criminology"
Rakim - "Guess Who's Back"
Ras Kass - "Soul On Ice" (Diamond D Remix)
Wu-Tang Clan - "Protect Ya Neck"

4 kommentarer:

  1. Word. Att utelämna Protect Ya Neck, Bring the Pain, Shadowboxin' och Turn it Up är smått oförlåtligt!

    SvaraRadera
  2. Amat: Alltså, jag kan acceptera att man utelämnar dem. Det är ju en smaksak. Däremot skulle jag vilja höra resonemanget. Men han har ändå en hel del bra hiphop på sin lista. http://dunkadunka.blogspot.com om du inte redan kollat.

    SvaraRadera
  3. Okej, here goes:
    GZA - Shadowboxin
    Liquid Swords är bara för jämn, svårt att välja låtar där. jag valde två andra.
    Company Flow - 8 Steps
    Funderade på just denna låt! Föll bort i konkurrensen, tycker kanske CF är lite lite lite för tråkiga för att komma med på en låtlista.
    Cypress Hill har jag aldrig pallat med riktigt. Deras röster...
    Jay-Z har gjort bättre låtar. När det gäller de stora artisterna har alla olika favoriter.
    DMX har jag faktiskt alltid sett lite som ett skämt. Vet inte varför, måste vara hans skällande. Ruff Ryders är en bra låt dock.
    Proteckt Ya Neck är en av de tråkigare låtarna på debuten. Tearz var närmast efter CREAM att komma med.
    Drop är jävligt skön. Förutom de två Pharcyde jag hade med var nog denna närmast. Ja, före Runnin' också.
    Black Helicopters kom väl 2000?
    Rakim - Guess Who's Back
    Ytterst nära att komma med! Seriöst! Jag hade med den ända fram tills jag upptäckte att jag glömt tre givna låtar, och då var det en av de tre som ströks. 18 Letters är en klart underskattad skiva.
    Bring the Pain är ju soft, men tycker det finns flera bättre Wu-låtar. Hade något mer från solo-Wu kommit med hade det varit nåt från Raekwons klassiker.
    Renee hade ja gint ehört förrän du tipsade mig om den. Den hade nog nästan platsat faktiskt... fantastisk låt.
    Gravediggaz tycker jag trots att de är störsköna i teorin känns lite mossiga och småtrista. Fortfarande väldigt bra, men ja, om vi nu ska prata om varför de inte är på listan.

    Hinner inte skriva mer nu, och ett par av låtarna hade jag inte hört. Återkommer när jag lyssnat på dem.

    SvaraRadera
  4. Angående Shadowboxin så tycker jag att det är bland det bästa som gjorts någonsin, rent rapmässigt. Method Mans förstavers är helt briljant, sen lägger GZA sin bästa vers någonsin varpå Method Man glider ut i någon sorts fantastisk rapdimension där bara han finns... hela hans teknik, hans versmått, hur han betonar helt fel men ändå blir det så galet bra - varenda rad är typ en oneliner... Hade den haft ett bättre beat *host* DJ Krushs "Kemuri" *host* hade det varit världens bästa låt någonsin.

    Ruff Ryders Anthem är också ett mästerverk. Jag älskar det korta versmåttet med ett rim på tvåan och fyran. Och ett skämt? Du menar alltså att DMX skulle ha självdistans? Tror inte det...

    Protect Ya Neck är ju galet bra. Så fruktansvärt hård och skitig. Tearz om någon är ju tråååååkig.

    Du har så rätt... vet inte varför jag skrev den, jag hade ju med den på min 00-talslista.

    RZAs vers på Gravediggazlåten är ju galet bra. Nog det bästa jag hört honom göra rent rapmässigt.

    SvaraRadera