tisdag 29 september 2009

Idioter

Ibland undrar jag om 99% av mänskligheten är riktiga jävla idioter. Eller är det så att det bara handlar om människorna i min omgivning?

Jag går en kurs i kreativt skrivande. Jag började på den eftersom jag behövde något att göra och skrivande är kul. Så långt allt bra. Och visst, lärarna är väl helt ok. Problemet är majoriteten i klassen. Herregud vilka jävla idioter.

Idag har jag suttit i två längre telefonsamtal med en tjej i min klass som tror att hon ska revolutionera hela chick-lit-genren. Vi snackar om en 26-åring utan någon form av verklighetsförankring. Som lever ensam, har haft en pojkvän för en massa år sen, som inte haft sex på fem år, som "inte gillar krogen" för att det är så ytligt och istället sitter hemma och... hrm... läser chick-lit och tittar på Idol.

(paus för eftertanke)

Alltså, visst - det finns massor av såna människor runt om i världen. Men varför måste de tränga sig på mig? Hon och jag har av en ren olycklig slump parats ihop vilket innebär att vi ska agera bollplank åt varandra. Problemet är att hennes texter verkligen suger. Vi pratar skildringar av kärleksförhållanden som är på en 11-årings nivå. Det räcker liksom inte med att kunna skriva, man måste kunna någonting om det man ska skriva om.

Hur hanterar man en sån situation?

För er som missat det så länkar jag här till Carolina Gynnings fantastiska skrivskola. Se och njut.

11 kommentarer:

  1. Spontant känns det helt jävla episkt att inanna är tillbaka. Och att jag ÅTERIGEN hittade hit. Hur det känns när jag hunnit tänka efter vet jag inte än.

    SvaraRadera
  2. Tänkte skriva "publicera lite utdrag från snillets texter" - fast det går ju nog inte. Men men... du behöver väl inte umgås/jobba med henne allt för mycket.

    Vill minnas att det ju nästan alltid är till största delen knäppa/konstiga människor på kurser. Jämfört med hur det (ofta) är om man börjar på en utbildning/linje (en kreativ) där nästan alla är very likadana.

    Idol suckz. Just, Gynning har jag fel eller blir människan bara märkligare och märkligare. Tillåmed schmärkligare.

    Hur gammal är du nu, nuigen?

    SvaraRadera
  3. martin: Episkt... :) Hur hittade du hit den här gången?

    rabbi: Alltså, kursupplägget kräver tyvärr rätt mycket samarbete. Jag har iofs bara gymnasiet att jämföra med, men där var likriktningen rätt kvävande. Jag är 19.

    SvaraRadera
  4. Hm, snurrade kanske ihop det.

    Menade: på kursen är det en del udda typer. ...eller bara jobbiga.

    På vissa utbildningar är alla rätt lika, på ett bra sätt.

    Epic!

    SvaraRadera
  5. Jag tog en skrivarkurs förra terminen; det var bara att vara ärlig - utan att bli nedlåtande och hånfull, vilket man egentligen var. Det finns alltid folk som tror de kan skriva men egentligen bara komponerar döda språkansamlingar med stilistisk diarré utan story och tyngd - men då får man ge dem kritik som passar deras nivå. Tipsa om att liva upp språket eller något; "Det finns något som kallas detaljer, try it." Eller att hon bör bli mer avskalad om hon är överdetaljerad. Be henne läsa någon annan författare än alla de där chich-skribenterna; få lite annan input. Säg att storyn behöver kännas mer autentisk genom att be henne använda fler egna upplevelser; bruden i henne chich-lit får väl vara en enstöring som längtar efter att våga sig ut och leva det liv hon drömmer om? Vafan, säg att det är onödigt att försöka ta sig an historier som man inte behärskar; "write what you know", då brukar de flesta kunna skriva något hyfsat ändå.

    Hon får skriva en ny sorts chic-lit, the tragic lonesome one. Det är sådant man får säga till sina kassa medkursare, trots att man hellre skulle velat sticka ner deras drömmar med köttkniv.

    SvaraRadera
  6. Jag ego-googlade nån konstig kombination vilket gjorde att jag hamnade på nåt av dina gamla inlägg. Och då såg jag att du bloggade igen. En trevlig överraskning!

    Vad gäller skrivarskola har jag aldrig gått på någon. Jag tar tacksamt emot tips på förbättringar av er som vet. Finns nog många fina detaljer att tänka på. Det sparar mig en massa studiepengar !

    SvaraRadera
  7. kanske inte att 90% av mänskligheten är idioter... men the 80/20 rule är nog applicerbar på människor också.

    SvaraRadera
  8. Galatea: Jag är mer inne på köttknivsspåret. Hon har bjudit hem "alla som vill" på lördag. Egentligen vore det skitkul att kasta det jag redan skrivit och lämna in en text om hur jag mördar henne och kommer undan med det.

    Martin Janzon: Första tipset är att skriva ut det du läst, lägga det åt sidan i någon vecka och sen läsa det igen.

    J++: Nej, 99%. Så det så!

    SvaraRadera
  9. Så gör jag nästan aldrig med bloggtexter (väntar ibland men skriver aldrig ut), det är för jobbigt att vänta när man väl orkat skriva nånting.

    Tack för tipset i alla fall, jag har hört det förut så det stämmer säkert mycket bra. Skriver jag nåt viktigt nångång ska jag göra så.

    SvaraRadera
  10. Förvisso, men efter ett antal kurser där jag tvingats ge feedbeck och dessutom fraternisera med samma människor så har jag insett att jag faktiskt inte bryr mig ett skit om vad de håller på med. Om de skriver dåligt så är det deras problem; jag ger min kritik per automatik, har lärt mig att balansera det negativa med falsk pepp och tips som ändå inte kan hjälpa dessa havrerande idioter. I don't care så länge min feedback duger i kursledarens ögon och jag får mina poäng. Är kanske blasé, men det är skönt.

    SvaraRadera
  11. Martin: Ok, jag fattade inte att det var bloggen som behövde förbättras. Där har jag bara ett råd... bort med gitarrerna och in med trummaskinerna.

    Galatea: Haha... du är underbar. Jag har inte riktigt kommit ifrån den där högstadiegrejen att allt man säger måste balanseras mellan vad man vill ha sagt och hur man vill påverka sin sociala status i gruppen (dvs hur trycker man ner folk så de känner sig nedtryckta, utan att andra tar illa upp)

    SvaraRadera