måndag 28 september 2009

Män som inte kåtar upp kvinnor

Det finns naturligtvis många brister i Millenniumserien (såväl böcker som filmer), men det vore onödigt att rada upp dem här eftersom så många andra redan gjort det. För folk som läser en författare om året och går på bio en gång om året så visst - det är ju ni som är målgruppen - inte jag.

Jag blev ivägtjatad till bion i lördags för att se Flickan som lekte med elden. Min syster är besatt av böckerna och älskade första filmen. Själv plöjde jag första boken i brist på annat för nåt år sen och det faktum att jag inte läst några fler i serien talar nog sitt tydliga språk. Men till bion stack jag.

Och usch. Jag kan tänka mig att taglinen "om du gillar Beckfilmerna kommer du älska den här" skulle passa rätt bra. Och visst, backar man tillbaka till 11-årsåldern så har jag nog överlevt några Beckfilmer i familjesoffan så jag skulle väl klara av det här. Men ujujuj...

Det är inte intrigen som är värst. Inte skådespeleriet. Inte billighetskänslan jämfört med amerikansk deckare. Inte genren. Inte Lisbeth Salander. Inte ens den där äckliga övertydligheten och "nu-ska-du-tänka-och-tycka-så-här"-moralen som man prackas på.

Nej, det värsta och det som gör att jag mådde fysiskt illa efteråt var Michael Nyqvist och hans roll. Det känns rent instinktivt som att det brustit katastrofalt här någonstans. Jag vet dock inte om det är hans agerande, om det är regin eller om det är castingen men någonstans har det brustit.

Tänk er - vi ska göra en film baserad på böcker som en miljard svenskar har läst. Huvudrollen är en karaktär som utstrålar sex. Alla kvinnor vill ligga med honom, trots att han inte gör ett dugg för att framstå som sexig. Han bara är det. Fine - inga konstigheter. Såna killar finns lite här och var. Killar som får fittan att bara snurra. Jag har träffat såna killar, jag har knullat med såna killar och jag har framför allt haft ångest över att jag både har knullat med såna killar och över att jag inte knullat med såna killar.

Problemet är att enligt någon så är Michael Nyqvist en sådan kille. Jag vet inte hur det är med er men han får verkligen inte min fitta att snurra. Jag var tvungen att gå på toan direkt efteråt, dra ner trosorna och kolla efter livstecken men den bara låg där helt kall och död, som en rå lövbiff i frysen.

Jag vet inte, det kanske är en åldersgrej, men seriöst - är jag så långt ifrån alla andra när det gäller smak? Eller är det som jag tror att det gått en visklek inom den manliga delen av film-Sverige. "Michael Nyqvist ser ok ut" säger en. "Michael Nyqvist är het" säger nästa. "Michael Nyqvist är grymt sexig" säger en tredje. "Michael Nyqvist får fittorna att snurra" säger en fjärde. "Honom ska vi ha" säger en femte som råkar syssla med casting.

Bland de medelålders kvinnorna som inte fått knulla sen Estonia sjönk går viskleken ungefär likadant. "Michael Nyqvist är ok" säger en. "Michael Nyqvist är het" säger nästa av rädsla för att bli betraktad som någon som inte hänger med längre. "Michael Nyqvist får min fitta att snurra" säger en tredje som inte får turismvisum till Gambia längre.

Jag ska inte älta längre, men sexscenen när stjärnan från 00-talets sämsta film (Så som i himmelen) ligger med stjärnan från 00-talets näst sämsta film (Tre solar) gav mig rysningar. Inga kåtrysningar utan obehagsrysningar.

Jag har ingenting emot medelålders människor men är det något jag vill slippa så är det att se dem knulla på en bioduk när jag är omgiven av människor och saknar en skämskudde.

Sen en sista grej... varför har man inte utnyttjat Markoolios "Millennium 2" i marknadsföringen?

20 kommentarer:

  1. Med risk för att låta som Göran Hägglund tycker jag du är lite väl elitistisk och rentav ogin. En film kan väl vara bra även om fittor inte snurrar, eller?

    Jag säger bara: Con Air.

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra skriven text.

    Har bara sett ettan, i serien, och den var riktigt bra (jämfört med Beck och Wallander då). Tvåan lär vara sämre.

    Har inte läst böckerna, så jag visste inte att Nyqvist skulle vara sexig - men som skådis är han ok.

    SvaraRadera
  3. I början när du bloggade var jag mycket fascinerad. Jag kunde komma på mig själv med att gå på stan och kolla på folks munnar och tänka "Innan-ig mun det där, undrar om det är hon..". Man kan kanske sammanfatta min dåvarandra fascination med att jag kunnat komma att bli en riktig obehaglig bekantskap för dig om jag tajmat min fascination med utvecklandet av en passande psykisk sjukdom. Idag är jag glad över att du börjat blogga igen. Jag känner mig tämligen stabil till sinnet och ska nog kunna följa dig här utan "större incidenter".

    Aloha

    SvaraRadera
  4. Björn: Vadå risk? Du har ju tungan uppe i hans tolvfingertarm. Självklart kan en film ha andra kvaliteter och Flickan som lekte med elden saknar andra kvaliteter, men det är bara en parentes. Grejen är att om man har en kille med vars funktion är att snurra fittan på mig så måste han kunna göra det.

    Inte för att jag på något sätt gillar Con Air, men om Cyrus the Virus skulle spelats av Ingvar Oldsberg hade du inte gillat den va?

    Rabbi von Sydow: I ettan (boken iaf) blir plötsligt Salander kåt på honom och vill knulla. Helt omotiverat annat än att han utstrålar knulla.

    Jens: Ironi? Vad fascinerades du av? Min mun???

    SvaraRadera
  5. Vill du kritisera Flickan som lekte med elden är du naturligtvis i din fulla rätt att göra det, men Con Air… där drar jag gränsen. Sådana oresonliga påhopp vägrar jag acceptera.

    SvaraRadera
  6. Kritiserade jag Con Air? Jag skrev att jag inte gillade den. Därefter ställde jag en fråga som du inte besvarade. Så jag upprepar den:
    Om Cyrus the Virus hade spelats av Ingvar Oldsberg hade du inte gillat den va?

    SvaraRadera
  7. Tanken är så befängd! Dina hypotetiska förändringsförslag i rollbesättningen gör mig så upprörd att jag kokar!

    SvaraRadera
  8. Det var ju just det som var poängen. Michael Nyqvist som sexig är lika befängt. Om du inte fattar den parallellen så kan du fortsätta suga kd-kuk.

    SvaraRadera
  9. Jag suger nog hellre Nyqvists kuk i sådana fall. KD-dolme får inte min fitta att snurra.

    SvaraRadera
  10. Om du var tvungen att knulla någon i regeringen - vem skulle du knulla då?

    SvaraRadera
  11. Jag har en väldigt klar uppfattning i den frågan, men den åsikten tänker jag inte uttrycka offentligt.

    SvaraRadera
  12. Ja, i första filmen finns det ju ingen spänning mellan dem, svårt att tänka sig dom två ha sex. Tycker btw att hela filmen (och antagligen böckerna) är väldigt mycket färgad av en 40-talist.

    Angående bilden/munnen. Har alltid trott att det är en randombild, eller någon annan iallfall.

    Regeringen: den första jag kom att tänka på var Anna König Jerlmyr, har inget med hennes politik att göra dock.

    http://blogg.expressen.se/konigjerlmyr/

    SvaraRadera
  13. Anna König Jerlmyr? Men hon är ju inte i regeringen. Vi snackar statsråd. Ministrar.

    Jag tror Tobias Billström skulle vara min kandidat, han ser minst äcklig ut. Sen att han förmodligen är så gay att jag inte skulle kunna få hans kuk att stå är en annan sak. Av kvinnorna är det nog Nyamko Sabuni. Jag har alltid fantiserat om att bli slickad av en svart tjej och något i hennes utseende säger mig att hon är duktig på det.

    SvaraRadera
  14. Ah, nä det är hon ju inte. Tänkte såklart skriva Katrine Kielos! ...men det går ju inte heller.

    Hm, Lena Adelsohn Liljeroth för 30 år sen då? :D

    SvaraRadera
  15. Meh! Så kan du ju inte göra. Det är ju fusk!

    SvaraRadera
  16. Inanna: Jag var kanske lite otydlig. Jag kommer nog vara det igen, men jag ska försöka förklara mig.

    Det var inte din mun som fascinerade mig. Det var snarare sättet du är på/framställer dig som här på bloggen. Jag valde att tro att bilden på dig verkligen föreställer dig (eller ja, din mun då) och då var den det enda absolut verkliga. Man kan invända mycket mot detta men det var i alla fall mitt naiva antagande. För att vrida på det ett varv till: Allt du har skrivit har jag velat tro på, men jag har inte kunnat förankra det i verkligheten. Munnen blev ett slags symbol för verkligheten, kan man säga. Föreställ dig din mun som en förklarande ledtråd i Da Vinci-koden.

    Slutligen: Jaha. Jag vet inte själv vad jag vill ha sagt med detta. Det är kul att du är tillbaka i alla fall.

    SvaraRadera
  17. Då förstår jag (tror jag). Jag kan väl säga att jag i likhet med alla andra inte är 100% som jag framställer mig. Min mun är dock min, även om bilden är från när jag var 15-16 år. Så även om du gick omkring med en svartvitt filter framför ögonen skulle du nog inte känna igen mig om jag satt framför dig.

    Bloggar du själv någonstans?

    SvaraRadera
  18. Inanna:

    Jag är också glad att du är tillbaka. När du försvann var det bara Beta kvar som var värd att läsa. Nu är han borta, men du tillbaka, och det glädjer mig!

    SvaraRadera
  19. S is for space: Skönt när folk man inte har en aning om att de ens funnits saknat en... Det är bra för min hybris.

    SvaraRadera
  20. Inanna: Jag bloggade en gång i tiden men jag la ned när jag 1. Upptäckte att jag hellre skrev om saker som jag funderat över/som hänt mig än tog det med mina vänner. Jag blev kort och gott trött på mig själv. Och 2. Jag såg att min mamma hade hittat min blogg och kallsvetten kom krypandes då jag insåg att hon med stor sannolikhet läst min detaljerade redogörelse för hur jag förlorade oskulden 13 år gammal. 3. 1+2. Funderar emellanåt på att börja igen, men då ska temat vara något intressantare än mig själv och jag vill inte heller tvinga fram nåt, så det kan dröja.

    Nu ska jag knorra in öronpropparna och sova.

    På återseende

    SvaraRadera