torsdag 24 september 2009

099. Trentemøller - Moan

En affärsidé som jag funderat på är att starta en efterfestsklubb. Tänk dig följande - inredningen ser ut som en blandning av porrklubb och kuddrummet du hade när du gick på dagis. Öppettiderna är 03-16. Bland alla sängar, madrasser, kuddar, divaner, pälsar, täcken och annat vältrar sig någonstans mellan femtio och hundra klubbkids. Eftersom fyllekäk och bakfyllekäk är ungefär detsamma är det med andra ord sånt som serveras. Varma mackor, kebabtallrikar, omeletter osv. Tänk fett med extra fett på. Här efterfestar folk, den softa musiken gör att de slappnar av lite mer, det behövs liksom inget mer tokröj eftersom alla redan har peakat. Nu ska de bara ro hem natten. Alla som varit på gång men inte hunnit slutföra dealen med varandra kan härja loss bland kuddarna. Några hånglar, några knullar runt ordentligt, några bara somnar. Allt är ok.

När de vaknar finns som sagt mat och dryck där. Rena underkläder säljes. Dusch och bad finns naturligtvis, liksom massage. Ett mindre apotek erbjuds. Beroende på vilket land jag startar verksamheten i så kan det finnas ett antal manliga och kvinnliga prostituerade där (jag kan verkligen se mig själv som mama-san).

På den klubben tänker jag mig att Trentemøllers mästerstycke Moan skulle passa som kuken i röven. När man glider in genom dörrarna vid sex-tiden på morgonen är det jämnt lopp mellan de som har somnat och de som fortfarande efterfestar. Någon tokskrattar, några stönar högljutt, någon snarkar. Moan ackompanjerar allt det där perfekt. Ett skönt beat som finns där och hjälper en att fokusera, men som aldrig tränger sig på. Det är en låt att efterfesta till, att knulla till, att sova till och att vakna till.

Trentemøller - Moan


Trentemøller feat. Ane Trolle - Moan (Vocal Remix)


Trentemøller - Moan (Trentemøller Remix)

4 kommentarer:

  1. Jag gillar Trentemöller också. Mycket stämnningsfullt. Jag kommer nog aldrig älska sånt här lika mycket som det allra bästa inom pop, soul och hiphop, men jag måste nog ändå erkänna att jag trots allt raljerande har en ganska svag punkt för mycken elektronisk musik. Får bli 4/5 igen.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra. Hade du inte haft den svagheten hade resten av listan blivit rätt jobbig för dig. Vem vet... det kanske dyker upp en och annan femma.

    SvaraRadera
  3. Kan du se till att denna klubbidén blir verklighet?
    Det är ju världens bästa klubbconcept hittills.. Kom igen nu, det hade varit alldeles.. fantastiskt.

    SvaraRadera
  4. Johanna: Vem vet... kanske som en all-inclusive-grej på typ Koh Pha-Ngan eller nåt. Dock lite svårt att starta upp i Sverige.

    SvaraRadera