onsdag 9 december 2009

00-talets 20 bästa tv-spel

Som alla läsare märkt håller jag på och gör en lista över 00-talets hundra bästa låtar, en lista som förhoppningsvis blir klar innan jag flyttar söderut. Jag har även nämnt 00-talets bästa filmer och 00-talets bästa skivor och innan året är slut ska jag lista 00-talets bästa böcker och tv-program. Men nu handlar det om tv-spel. Här kommer de 20 bästa spelen från 00-talet enligt mig. Jag har utelämnat remakes och återutgivningar av äldre spel från listan eftersom i stort sett alla bra spel som någonsin gjorts även har släppts under 00-talet. Jag har dessutom valt att endast plocka med ett spel per serie. Annars skulle listan dränkas av Disgaea- och Advance Wars-spel.

20) BEYOND GOOD & EVIL (PS2)
Stämningsfyllt äventyr. Bra Zeldaklon. Fotouppdragen är briljanta liksom miljön.

19) FINAL FANTASY TACTICS A2: GRIMOIRE OF THE RIFT (NDS)
Bra strategispel helt enkelt.

18) OKAMI (PS2)
Zeldaklon baserat på japansk mytologi. Världens kanske vackraste spel. Lite klumpig kontroll. Uppföljaren Okamiden till DS kan bli hur bra som helst.

17) CASTLEVANIA: DAWN OF SORROW (NDS)
2d-plattformsactionäventyr. Det finns massor andra i serien som är nästan lika bra. Jag är egentligen ingen fan av actionspel, men Castlevaniaspelen handlar så mycket om att upptäcka och undersöka vilket är kul.

16) PUZZLE QUEST: CHALLENGE OF THE WARLORDS (NDS)
RPG + pussel. Kan det bli bättre?

15) SUIKODEN TIERKREIS (NDS)
Mysigt jrpg. Även Suikoden V till PS2 är riktigt bra.

14) MASS EFFECT (XBOX360)
Har bara spelat det lite grann, men det måste helt klart in på listan. Ska spela igenom det innan tvåan kommer.

13) JAK & DAXTER: THE PRECURSOR LEGACY (PS2)
Underbart plattformsspel. Förra generationens bästa plattformsspel.

12) ICO (PS2)
Stämningsfyllt äventyr. Nästan lika bra som sitt rykte.

11) DRAGON QUEST VIII: JOURNEY OF THE CURSED KING (PS2)
Jag älskar Dragon Quest. Remaken på Dragon Quest V är nog min favorit i serien. Den här är nästan lika bra. Mysigt och klyschigt i ordens allra bästa bemärkelser. Tv-spelens motsvarighet till att ligga i soffan och gosa under en filt.

Ok... nu kommer vi in på topp 10.

10) SUPER MARIO GALAXY (WII)
Super Mario 64 var spelet som tog min oskuld. Det här är ännu bättre. Trots att jag hatar Wii.

9) POKÉMON: DIAMOND VERSION (NDS)
Jag var först med Pokémon i min skola. Svartvita gameboy, ni minns va? Jag hade alla Pokémon först. Jag har kvar min gosedjurs-Pikachu. Det är en kärlek som hållit i sig längre än jag skulle erkänna högt. Men DS-versionen av Pokémon är fortfarande riktigt bra.

8) CHRONO CROSS (PS1)
Underbart jrpg. Spelade Chrono Trigger till DS i våras och jag måste nog säga att Chrono Cross är lika bra som sin mer hyllade föregångare.

7) ADVANCE WARS: DUAL STRIKE (NDS)
Advance Wars till Gameboy Advance blev en otippad favorit. Sen har det kommit ett antal uppföljare. Det här är den bästa. Krig är kul.

6) PROFESSOR LAYTON AND THE CURIOUS VILLAGE (NDS)
Genialiskt pusselspel i världens mysigaste miljöer. Det enda som gör att det inte ligger etta är att det är meningslöst att spela om det. Annars är det ett perfekt spel.

5) FINAL FANTASY IX (PS1)
Historien om Vivi är den mest rörande jag upplevt i ett spel. Resten av spelet är också fantastiskt och del nio är (i viss konkurrens med del sex) min favorit i serien.

4) THE WORLD ENDS WITH YOU (NDS)
Hysteriskt (bra) jrpg. Älska Tokyo. Fantastisk design. Vansinnigt bra strider.

3) DISGAEA DS (NDS)
Nördigt, superjapanskt strategispel med STOR humor. Förmodligen det spel jag spelat mest de senaste åren. Originalspelen (1 & 2 till PS2, 3 till PS3), liksom La Pucelle Tactics och Stella Deus: The Gate Of Eternity är egentligen väldigt snarlika och det som gör att Disgaea DS är 00-talets tredje bästa spel är bärbarheten, vilket är perfekt när det handlar om ett oändligt djupt spel.

2) SHIN MEGAMI TENSEI: PERSONA 4 (PS2)
Världens bästa jrpg. En vän till mig har tjatat om SMT-spelen i evigheter. Jag fastnade inte för Digital Devil Saga och Nocturne gav mig huvudvärk, men Persona 3 var riktigt bra och fyran är helt perfekt. Demondeckare i japansk highschoolmiljö, kan det bli bättre? Skulle kunna bli världshistoriens bästa tv-serie om rätt personer tog sig an den. Nu väntar jag på Shin Megami Tensei: Strange Journey till DS.

1) THE LEGEND OF ZELDA: TWILIGHT PRINCESS (GC)
Om Super Mario 64 var spelet som tog min oskuld så var The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time spelet som gav mig min första orgasm. Sedan dess har besvikelserna duggat tätt: Majora's Mask, Oracle Of Ages, Oracle Of Seasons, Windwaker, The Minish Cap, Phantom Hourglass. Jag har spelat dem alla och visst har jag njutit stundtals. Men inget av dem har väckt samma känslor som Ocarina Of Time väckte. Nya Spirit Tracks ligger redan nedpackat i resväskan inför New Yorkresan och jag kommer nog gilla det med. Men lika bra som Ocarina Of Time kommer det inte vara. Twilight Princess däremot gjorde mig närmast andlös. Det kan närmast beskrivas som en varsam finputsning på ett redan perfekt spel. Fruktansvärt stämningsfyllt och helt makalöst briljanta banor. Jag kan bara konstatera att det är mitt absoluta favoritspel någonsin. Till Gamecube bör påpekas. Link styr man med handkontroll, inga jävla viftpinnar.

Det här var min lista. Hur ser din ut?

8 kommentarer:

  1. åh gud! jag MÅSTE börja spela mer! blev så sjukt sugen av det här inlägget! :D

    SvaraRadera
  2. annahita: Mitt tips är att köpa en Nintendo DS... perfekt att ha med sig. Jag spelar rätt sällan hemma nuförtiden, men så fort jag sitter på en buss eller taxi eller tåg eller nåt så åker den fram. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har tyvärr inte spelat tillräckligt många spel under 00-talet för att kompilera ihop en lista. Däremot skulle jag vilja ha ett motivering till varför SoTC saknas.

    Om inte annat så för att, om jag inte missförstått något, slutet i ICO blir desto vackrare om man beaktar SoTC.

    SvaraRadera
  4. DCK: Shadow of the Colossus har absolut sina stunder, mest pga stämningen och miljön. Däremot är hela spelidén med bara en massa bossfajter inte alls min grej. Så jag har ärligt talat inte ens spelat färdigt det utan bara provat det lite och tittat på när brorsan spelat. Däremot älskar jag klurandet i ICO - hur man ska göra för att komma vidare.

    Du skulle ju kunna göra en kort lista?

    SvaraRadera
  5. Älskar Zelda. Ska nog göra en egen lista, men den kommer inte att bli så mycket mer än topp fem för det är inte förrän detta år som jag börjat spela mer av nyare spel. Tidigare körde jag mest gamla NES-spel. =)

    SvaraRadera
  6. candy: Jag klarar inte av NES-spel. Däremot älskar jag många SNES-spel som konverterats till GBA och DS.

    SvaraRadera
  7. Bra spelsmak! Musiken tillika, favoriterna Zelda och Chrono.. Framförallt live med både far och son Roth..

    SvaraRadera
  8. Jag fixar inte tv-spelsmusik. I regel är det bara överdramatiskt, intetsägande och/eller repetitivt. Naturligtvis finns undantag, men när jag spelar tv-spel så brukar jag ha annan musik i hörlurarna.

    (Men om jag ska droppa en tv-spelslåt bara för att visa att jag inte är fascist så visst... Dire Dire Docks från Super Mario 64 är riktigt fin)

    SvaraRadera