måndag 2 november 2009

Livet enligt Anton Abele (Inanna Remix)

Bara lite kommentarer till en äckelframkallande intervju i Stockholm City. Fetstilt = intervjufrågor, kursivt = Antons svar, normal text = mina kommentarer.

1) Vad är sann lycka?
För mig är sann lycka att är att se glädje hos någon du hjälpt. Och att våga göra något som ingen annan vågade göra.

Seriöst. Vad är det för jävla kolonialistisk människosyn? "Att se glädje hos någon du hjälpt". Hur sjukt är inte det. Förtydligande = Anton vill inte att människor ska klara sig själva utan att de ska vara beroende av hans hjälp. Och nästa grej - "våga göra något som ingen annan vågade göra" - vad menar han med det? Jag kan inte tolka det som annat än att handlingars egentliga resultat är oviktigt för Anton, det viktiga är att han sticker ut. Snälla Anton. Kom med ut på min balkong. Jag tänker inte hoppa, ingen av mina vänner hoppar heller. Vågar du?

2) Vilken är din största rädsla?
Att bli allvarligt sjuk och inte längre få möjlighet och tid att uträtta det jag hade velat göra under mitt liv.

Fler facebookgrupper eller? Fler youtubefilmer?

3) Vilken egenskap föraktar du mest hos dig själv?
Tidsoptimismen som ibland gör att jag inte hinner med det jag planerat.

Snälla Anton. Du har hunnit bli en virrig gammal stofil utan verklighetsförankring innan du fyllt 18 år. Du hinner nog med allt.

4) Vilken egenskap föraktar du mest hos andra?
Egoism. Dessutom är det en egenskap som ökar hos allt fler.

Oj. Eftersom jag själv ser mig som egoist så föraktar du alltså mig? (Eller ok, du är nog så fin att du inte föraktar människor, bara deras egenskaper). Men vad baserar du slutsatsen att egoismen "ökar hos allt fler" på? Vilken undersökning? Personligen har jag fruktansvärt svårt för alla former av personliga hypoteser om förändringar (alltid till det värre) beträffande mänskligt beteende.

5) Vilken levande person beundrar du mest?
En person inom politiken som jag beundrar är Barack Obama - han gjorde det många ansåg vara omöjligt och vågar samtidigt stå upp mot orättvisor.

Seriöst - vilka orättvisor "vågar" han stå upp mot? Att han står upp handlar ju om att han har hela den politiskt korrekta västvärldens samlade tungor i stjärtrosen.

6) Hur känner du dig just nu?
Nu har Moderaternas provval till riksdagen precis inletts. Två månader av intenstivt kampanjande har passerat och det känns.

Jeeeesus. Om Anton hamnar på valbar plats i Riksdagsvalet så kommer Moderaterna hamna i den ökande gruppen av partier jag inte kan tänka mig att rösta på (V, C, KD, SD).

7) Vilken är den mest överskattade goda egenskapen?
Många ser mig som en person som alltid är positiv och glad. Det är kanske inte alltid är så.

??? "Den mest", inte "din mest". Suck.

8) Vad ogillar du mest med ditt utseende?
Haha, min haka må vara tydlig men samtidigt är det en del av min personlighet och karaktär.

Ja, i kombination med din fiskmun och din stirriga blick så ger den dig onekligen karaktär.

9) Vilka kvaliteter uppskattar du mest hos män?
Mod, ärlighet och styrkan att vara rak.

10) Vilka kvaliteter uppskattar du mest hos kvinnor?
Ärlighet, mod, tolerans och omtanke.

Seriöst: Män = styrkan att vara rak. Kvinnor = tolerans och omtanke. Nej, usch. Ta bort.

11) Vilka ord eller uttryck använder du för ofta?
Jag försöker se på livet så positivt som möjligt. Med en positiv syn på livet kommer också positiva ord. Därmed är jag medveten om att vissa av mina uttryck ibland kan vara lite väl förskönade.

Sorry, my bad... jag läste "förkönande" först. Typ som i dina svar till fråga 9 och 10. Men men... kul att du är positiv.

12) Vem eller vad är ditt livs kärlek?
Jag väntar fortfarande på henne.

Är jag ensam om att tro att Anton kommer gifta sig med första bästa tjej som tungar hans pung?

13) Om du kunde förändra en sak med dig själv, vad skulle det vara?
Mer lyhörd och ödmjuk i min framtoning.

Jag skulle nog tipsa dig om att slappna av lite och framför allt skaffa dig lite distans till dig själv. Lite ironi rentav.

14) Vilken är din största bedrift?
Att som femtonåring lyckas samla tiotusentals människor i en gemensam protestaktion och folkrörelse mot våld är något som jag måste erkänna att jag idag ser som en bedrift.

Undrar hur mycket våld som den folkrörelsen har stoppat. Jag gissar på noll, vad tror du? Men visst ja, det var ju inte handlingarnas resultat som var grejen utan att du vågar. Modigt.

15) Om du skulle dö och fick återvända som en person eller en sak, vad skulle du välja?
Det ideala vore att återvända som en bättre och mer ödmjuk människa som dessutom får chansen att uträtta något gott under sitt liv.

Är det bara jag som mår lite illa? Du hade kunnat svara vad som helst här Anton och det hade gjort dig till en mer levande människa.

16) Vilken av dina ägodelar håller du högst?
För två år sedan fick jag en klocka av min far som present. Den symboliserar väldigt mycket för mig.

Oj, nu har det gått en minut. Då måste jag säga något politiskt korrekt så alla ser hur vuxen jag är.

17) Vilken är din favoritsysselsättning?
Att umgås med familj och vänner är något jag värdesätter. Samtidigt är jag den som alltid är igång. Kandidaturen till riksdagen tar mycket tid men samtidigt är det ett väldigt stort steg i livet.

Det kanske bara är jag, men jag har svårt för folk som har icke-aktiviteter som favoritsysselsättning. Att "umgås" är ju något man gör medan man gör något aktivt.

18) Vilket är ditt mest utmärkande drag?
Engagemang för mina hjärtefrågor och en vilja att uppnå mina mål.

Jävlar vad jag skulle vilja veta vilka dina mål är. För jag tror det mer handlar om din egen karriär än om att åstadkomma någon reell förändring någonstans.

19) Vilka är dina favoritförfattare?
George Orwell och John Steinbeck är två favoriter.

Hahahaha... shit. Du har läst 1984 och Möss och människor i nian för att det var ett krav från din svensklärare för att få mvg. Snälla, skaffa en personlig smak.

20) Vilken påhittad person gillar du mest?
Det är en väldigt svår fråga men Neo i "The Matrix" har alltid haft en stark position hos mig på grund av hans mod och styrka att våga stå upp för andra människor.

Hahahahahahahahahahaha. The Matrix... Keanu Reeeeeeeves. Hahahaha.

21) Vilken historisk person identifierar du dig med?
Jag har nog inte ännu uträttat något sådant stordåd och identifierar mig inte med någon sådan person.

Jag tänker på en person som dyker upp ca 50 sekunder in i det här klippet. Det finns en skrämmande likhet.



22) Vad ångrar du djupast?
Vissa relationer till vänner och familj har förlorats eftersom tiden inte alltid har funnits där. Idag försöker jag återuppta dessa kontakter.

Visst låter det här rätt tragiskt? Frågan är dock om det är hans bristande tid eller andras bristande intresse det egentligen handlar om?

23) Hur skulle du vilja dö?
Skulle nog vilja samla familj och vänner för en sista lugn och lycklig tid i livet och sedan ta mina sista andetag i sällskap med dem.

Shit. Vore det inte bättre om du blev "ett offer för gatuvåldet" så du kunde bli en martyr?

24) Vilket är ditt motto?
"Den som vågar vinner."

Suck...

13 kommentarer:

  1. älskar hans youtubekanal. älskar den. ingen annan kanal och inte hans kanal minus k. men jag älskar hans youtubekanal.

    SvaraRadera
  2. Haha, nice. Det här behövde jag!

    Han är en hycklare. Han ogillar egoister men är själv Sveriges största. Hans antivåld-kampanj fick mig att vilja slå på allt och alla för att den var så falsk. Billig pr. Jag fattar inte att folk köpte skiten.

    Han försöker vara politisk korrekt men fattar nog inte själv vad han snackar om. Jag har ingen koll på vad det är för politisk kampanj han är engagerad i då jag hållt mig utanför Sverige ett tag, men om han skulle komma med i Riksdagen så tänker jag tamigfan inte flytta tillbaka. Jag får nog lägga till en smutskastningskampanj till min Bucket List...

    SvaraRadera
  3. jk++: Jo, ofrivillig komik har nog aldrig varit mer komisk.

    my name is not: Handlar det inte om att han ger kvällstidningarna en chans att vara moralister genom att stötta honom?

    SvaraRadera
  4. Jag gillar Anton....nej det gör jag inte. Jag gillar att han så rakt upp och ner är så otroligt osvenskt svensk. Han är svensk på ett osvenskt sätt... Ingen får enligt jantelagen göra en hemsidan, video klipp etc på sättet han gör. Det kliar i våra fingrar att slå ner hårt på det han gör. Hånet ligger så nära till hands och nånstans har han förtjänat det. Det finns något godhjärtat onskefullt i Anton.

    En del av mig gillar Anton för att han så fullt ut med sån 110% känsla beter sig som en tvätt äkta PK idiot. För mig är du och Anton samma generation men totala motsatser. Kanske har jag fel om det men jag tror Anton kommer göra den svenska politiken betydligt mer intressant.

    SvaraRadera
  5. Tack Oskar för det inlägget. Jag har haft ngn liknande känsla men inte kunnat klä det i ord. Lika mycket som jag läser Inannas inlägg med ett glatt hånleende så sympatiserar jag med att han så fullt ut vågar bete sig så PK att man spyr. Det finns ngn kvalitet i det.

    Samtidigt erkänner jag att jag glatt har skickat runt länkar till hans youtube-klipp till alla mina vänner så det kan vara att jag är glad för att han mest förgyller min vardag.

    Det jag är mest intresserad av är hur han uppträder bakom lyckta dörrar. Skulle ge vad som helst för att se om han surfar våldsporr eller om det är runk till Victorias Secret katalog med efterföljande 20 ave maria....Det måste ju finnas en ventil NÅGON stans även hos herr Abele.

    SvaraRadera
  6. någonstans menar jag. HATAR särskrivningar.

    SvaraRadera
  7. Du är nu min idol. Så jävla bra skrivit...Förutom en sak; Steinbeck må vara ett konventionellt val men ifall alla skulle läsa De himmelska ängderna och Månen har gått ner skulle världen vara mycket vackrare.

    SvaraRadera
  8. Haha, extremt well said! Var tvungen att skriva vidare om detta. Länkade till dig!

    SvaraRadera
  9. appropå ämnet är det här för övrigt väldigt roligt:

    http://www.youtube.com/watch?v=rUm1sifglfo

    SvaraRadera
  10. Oskar och Per: Jag har kommenterat er i ett nytt inlägg.

    S: Jag har inte läst dem, däremot älskar jag Vredens druvor. Men det är ju inte Steinbecks kvalitet det handlar om utan om Antons vilja att framstå som vuxen och beläst, trots att han inte är det.

    Amat: Jag såg det. :)

    SvaraRadera
  11. Hahahah. Som jag njöt av att läsa det här. Det finaste är att han faktiskt fick läsa Möss och människor på högstadiet, samt se filmen under någon lektion. Hahahah. Våga sparka ner Anton. Jatack.

    SvaraRadera