onsdag 4 november 2009

058. Björk - Hidden Place

Ibland undrar jag hur det kommer sig att inte fler människor hyllar Björk. För mig är hon världens bästa artist och hon har alltid varit det. Till skillnad från de flesta andra 90-talsikoner så har hon alltid funnits vid min sida. Jag var som treåring tokfascinerad av videon till Human Behavior och dansade både framför tv-n och stereon till den och alla de andra låtarna på Debut. Äldre människor i min omgivning tyckte det här var väldigt roligt och stöttade mig i min fascination för Björk. Räck upp handen alla som fick skivan "The Best Mixes from the Album Debut for All the People Who Don't Buy White Labels" i julklapp när ni var fyra år? Nåja, jag insåg inte storheten i Black Dog-remixerna då, det skulle dröja några år. Däremot tror jag aldrig jag har fått en bättre födelsedagspresent än Post som dök upp på frukostbrickan tillsammans med tårtbiten och saftglaset på min femårsdag. Förmodligen världens bästa skiva.

Björk har med andra ord alltid varit där. Hon har aldrig svikit mig och jag har aldrig svikit henne.

Hidden Place kom 2001 och prickade med inte många veckors marginal in exakt när jag började onanera. Alla tankar på att det skulle vara skamligt eller fel försvann så fort Björks magiska ord.

Now I have
Been slightly shy
And I can smell a pinch of hope
To almost have allowed once fingers
To stroke
The fingers I was given to touch with
But careful, careful
There lies my passion, hidden
There lies my love
I'll hide it under a blanket
Lull it to sleep

Hidden Place är en låt fylld av den där magin som bara Björk kan skapa. Hennes minimalistiska elektroniska landskap är alltid vackrast av allas. Det är egentligen rätt talande att Hidden Place ligger så högt som på 58:e plats av alla 00-talets låtar, trots att det inte är hennes bästa låt på 00-talet, eller ens en av hennes tio bästa låtar någonsin. Trots det är det en fantastisk låt. Så bra är Björk.



Björks tio bästa låtar (inga remixer inräknade):
1) Hyperballad
2) Bachelorette
3) Isobel
4) All Is Full Of Love
5) Enjoy
6) Violently Happy
7) Army Of Me
8) Jóga
9) I Miss You
10) Hunter

3 kommentarer:

  1. Säkert att du var 3 år 1993. Du är 30+ och snubbe.

    SvaraRadera
  2. Jag har samma topp två! Hunter som trea skulle jag nog säga. Hyperballad är en av mina favoritlåtar all time!

    Jag såg Björk live på Arena (fryshuset) när hon turnerade efter Homogenic-släppet. En kille på trum-programmering och ljudslingor och en stråkkvartett sittandes framför en snygg backdrop och så den underbara lilla människan som utstrålade energi nog att alla därinne kände att hon riktade sig till just dem. När hyperballad äntligen kom och går in i sin tempohöjning är en av mina bästa musikupplevelser någonsin. Jag kommer aldrig någonsin glömma det.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Ja, självklart.

    Per: Hyperballad är underbar. Det tog tid att fatta den och ta till sig den för mig, men absolut... nog en av världens tre-fyra bästa låtar whatsoever...

    SvaraRadera