onsdag 4 november 2009

Yeah, toss my salad... pretend it's chocolate

För några dagar sedan läste jag det senaste numret av Nöjesguiden där Parisa var "veckans medarbetare". På frågan "Vad är bra med bloggarna du själv läser?" svarade hon:

De är skrivna med humor och självdistans. De vågar gå över gränsen, provocerar inte (enbart) för att de vill ha negativ publicitet utan för att bryta mot svennebanan-konventioner. Få saker är så roligt som att uppröra.
I sin blogg skriver hon sen så här:

Jag är en av medarbetarna i nya numret av Nöjesguiden, som sagt.
Under en, om jag får säga det själv, fantastisk bild föreställandes mig själv berättar jag lite om vad som gör en bra blogg och varför jag följer de bloggar jag inte kan leva utan.
Som en av Sveriges främsta bloggerskor i sin genre (med betoning på SIN eftersom jag är helt ensam i den) har jag rätten att berätta det.
Jag är ganska trött på collage med vilken kavaj man ska ha i höst och diffusa kärlekstexter. De bloggar jag oftast läser:
Alla här på Nöjesguiden. Brukar trycka på knappen "Bloggar" istället för att läsa varje blogg separat.
- Inanna. Skriver ärligt, insiktsfullt, brutalt och roligt om musik, sex, sitt liv och omvärlden. Följde bloggen för ett par år sedan och nu har hon börjat igen. Mycket nöje.
Hanna Fridén, Signe Siemsen, Farzad och Ramin, Viktor Barth-Kron och Calle.
Strax efter att jag hade läst det dök det upp ett mail från en för mig okänd läsare:

hallå inanna.
säger man förresten "hallå" till någon man aldrig hälsat på förr? hej?
eftersom jag inte har något inläggsspecifikt att komma med för stunden skriver jag såhär.
fy fan vad din blogg är befriande att läsa, vet du det?
så långt från det stereotypa ytliga eller präktiga som antingen präglar "monsterbloggarna" eller de mer skitnödigt pretentiösa a la hadley-kamptz & co man kan komma. ändå är du knivskarp i analyser, bedömningar och sågningar. samtidigt mänsklig i brister och tillkortakommanden. mänsklig i lust och tankeverkstad också för den delen.
skulle väl tro att vi ligger ganska långt ifrån varandra, i skrivstil åtminstone, men det hindrar inte att jag uppskattar att läsa din blogg. det går liksom inte att förutse vad som komma skall och jag gillar det skarpt. fortsätt bara skriv. du är bra som fan.
well, enough med hyllningskörer.
må så väl det går i helvetesnovember!
If you excuse me så måste jag ta och torka mitt salivklibbiga rövhål.

6 kommentarer:

  1. Gillar Parisas blogg och har följt henne genom diverse sidor men, som jag kommenterade hennes inlägg, jag tycker att det är skitsnack att alla nöjesguidenbloggar skulle vara bra. jag tror helt enkelt inte på henne. Tror hon vill passa in. Vilket helt plötsligt gjorde hennes blogg lite sämre. Inte dålig. Bara lite sämre.

    SvaraRadera
  2. Nu känner inte jag henne personligen, men min uppfattning utifrån att ha läst hennes blogg och att ha pratat en del med henne på msn så upplever jag henne som mer självständig än de flesta. Självklart vill alla passa in, men hon är inte värre än någon annan. Snarare tvärtom.

    Nej, jag stannar här. Det känns fel att sitta och amatörpsykologisera någon jag uppskattar men inte känner.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte uppfattat dig som vilken svenne som helst, men jag hade visst fel.

    Ta åt dig av den positiva kritiken och sluta skämta bort det. Så äckligt svenskt.

    SvaraRadera
  4. Håller med Earl, men kanske inte av samma anledning. Torka inte... ;-)

    SvaraRadera
  5. Uppfattar det inte som att hon skämtar bort rövslickandet; hon torkar bara självbelåtet bort saliven. Man går väl inte och duschar av sig spermakladdet i ansiktet för att man skämtar bort knullet?

    Ni är så gnälliga ibland. Folk. Bajs.

    SvaraRadera
  6. my name is not earl: Vad får dig att tro att jag inte tar till mig det? Om jag hade skämts över det, hade jag lagt ut texterna här då?

    cx: Gåta: Vad är det som torkas och torkas men aldrig blir torrt?

    galatea: Ibland önskar jag att du kunde skriva åt mig. Du kan uttrycka tankar så jävla exakt.

    SvaraRadera