onsdag 14 oktober 2009

079. Malawi Rocks feat. Dihanne Moore - Something To Smile About (François K Dub)

I LCD Soundsystems "Losing My Edge" försöker James Murphy visa att han varit först med allting, så han drar till med att han stod där i dj-båset med Larry Levan på Paradise Garage. Det blir inte så värst mycket coolare än så. Grejen är naturligtvis att det gjorde han ju inte. En som däremot gjorde det var François Kevorkian som verkligen varit med från dag ett. Han är en av de där som alltid glöms bort när housemusikens historia skrivs trots att han var med before house was house. Kanske handlar det om att han inte passar in i housemusikens officiella historieskrivning som svart gaymusik. Kanske handlar det om att han fortfarande vid 55 års ålder levererar, till skillnad från de övriga från den tiden som inte gjort något vettigt sen mittenn av 80-talet.

Sedan ganska många år tillbaka driver han varje måndag en klubb som heter Deep Space på Cielo i New York. Min kusin drog mig dit en kväll förra hösten och jag blev kvar där. Varje måndag gick vi dit. Det finns ingen annan klubb jag älskat lika helhjärtat som Deep Space. För det mesta var det François Kevorkian som spelade, men ibland var det andra likasinnade. Där spelades house, afrikanskt, disco, r'n'b, samba, hiphop, reggae, techno, salsa, drum'n'bass - ja allt möjligt. Dock lyckades han få allting att låta som dub. Fantastisk, pulserande, dansant dub.

Om du någonsin är i New York en måndag så rekommenderar jag att du tar dig till den ärligt talat skitsnygga klubben Cielo där Deep Space äger rum, för en upplevelse du aldrig kommer att glömma. Vem vet, om du ber snällt kanske spelar han sin remix på "Something To Smile About" för dig. Det gjorde han för mig.

2 kommentarer:

  1. Habilt det här, men kanske inte riktigt min grej. 3/5.

    SvaraRadera
  2. Alltså, jag kan förstå dig. Den här kräver nog att man är ljudfetischist och går igång på snygga ljud och inte bara melodier, rytmer, röster och texter. Det här kräver en insnöad electronicanörd för att uppskatta. Som jag. :)

    SvaraRadera