torsdag 15 oktober 2009

078. J-Kwon - Tipsy

Teen drinking is very bad....
Yo, I got a fake id though..
Inget intro känns lika mycket högstadiet som "Tipsy". Hela våren i åttan var det här signaturmelodin till varenda fest. Det var liksom startsignalen. "Teen drinking is very bad" var standardfrasen både på festen och dagen efter. Jag och en pojkvän jag hade då hälsade till och med på varandra så.

En av de mest uttjatade flosklerna om hiphop är att det bara handlar om beats och rhymes. I själva verket handlar det nästan alltid mest om melodier och harmonier precis som inom all annan musik. Men här är det verkligen bara beats och melodier.

Beatet är briljant. Hårt, funkigt, våldsamt dansant och allmänt briljant. Ackompanjerat av endast en minimalistisk syntbasslinga bildar det en fantastisk grund att bygga ett mästerverk på.

J-Kwon kommer inte gå till historien som någon större lyricist direkt. Men det behövs inte heller. Idén att räkna upp (och senare ner) och därefter bara fortsätta att rimma på sista siffran är lysande. Vissa har svårt för det här med 30 rim i rad på samma stavelse, men jag älskar det. Och man kan ju inte annat än fånle när man hör rader som:

1, here comes the 2 to the 3 to the 4
Everybody drunk out on the dance floor
Babygirl ass jiggle like she want more
Like she a groupie and I aint even on tour
Maybe cause she heard that I rhyme hardcore
Or maybe cause she heard that I buy out the stores
Bottom of the 9th and a nigga gotta score
If not I gotta move on to the next whore
Jag tror att det faktum att J-Kwon själv bara var 17 när "Tipsy" kom bidrog till det faktum att han lyckades skapa den perfekta låten för alla dessa ff-fester där inredningen blir förstörd, saker blir stulna, slagsmål utbryter mellan bjudna och objudna gäster och 13-åringar blir knullade av 17-åringar. Och ärligt talat - folk kan snacka hur mycket som helst om coola klubbnätter - ingenting kan någonsin kännas lika magiskt som de där första ff-festerna.

9 kommentarer:

  1. Word! Det bästa är att den fortfarande funkar. Spelade den på en fest för ett par veckor sen!

    Gillar du "Tipsy", gillar du säkert "It's Funky Enough" av Dr. Dres första protogé The DOC. Känns som att J-Kwon lyssnat både en och två gånger på den innan han gjorde sin låt.

    http://www.youtube.com/watch?v=eOFTTMhf4Ys

    SvaraRadera
  2. Jag tror att anledningen till att den här låten är med på din lista står att läsa i minnesanteckningarna ovan och inte helt på sin musikaliska kvalitet.

    Jag har inte samma associationer till låten och kan heller inte riktigt förlika mig med att den skulle vara en topp-100.

    SvaraRadera
  3. Amat: Det känns som att Dr Dre haft bättre samarbetspartners än den där snubben. Viss hiphop åldras som vin, det där var möglig vinäger...

    Men absolut, jag ser kopplingen.

    Per: Aha, du trodde att det här var Pers objektiva lista på musikaliskt kvalitativ musik, sammanställd av 100 musikrecensenter som alla försökt plocka ut vilken indiepop och konsensuspop som de får mest cred av genom att droppa?

    Sorry... jag måste göra dig besviken. Det här är min egen subjektiva lista. Du kan tycka precis vad du vill om låtarna jag skriver om, men det där var bara förolämpande.

    SvaraRadera
  4. Menar ju precis det du skriver....att jag fattar att den kan platsa på en subjektiv lista men att den annars inte....äh..går och lägger mig.

    Men förolämpande? Trodde du tålde mer än så.

    SvaraRadera
  5. Fast finns det någon annan sorts lista (utöver konservativa musiktidningars försök till kanon) än subjektiva?

    Med förolämpande så menade jag gentemot all form av subjektiv, självständig värdering av kultur. Jag personligen känner mig inte förolämpad, då hade du märkt det.

    SvaraRadera
  6. Jo... Men det var JÄVLIGT hett '89 ^^

    SvaraRadera
  7. Möjligt. Men den borde täckas med en skottkärra med damm.

    SvaraRadera
  8. Säger som du brukar säga: inte min typ av hiphop. Fast det låter ju ändå som en hit (hade inte hört den förut), vilket jag gillar, och jag kan inte säga att jag ogillar den heller. Så vad blir det då.. två eller tre av fem.

    Inledningscitatet är väldigt roligt dock.

    SvaraRadera
  9. "Låter som en hit". Hur kan du inte ha hört den? Den var ju överallt när den kom. Vi lever nog i olika världar.. :)

    SvaraRadera