lördag 17 oktober 2009

076. Four Tet - Unspoken

En artist som jag verkligen tycker synd om är DJ Shadow. Hans 90-talsgrejer är stundtals helt briljanta. Lost & Found, Stem/Long Stem, Organ Donor, In/Flux, Midnight In A Perfect World, What Does Your Soul Look Like... listan kan göras lång på låtar han gjort som verkligen känns tidlösa.

Sen hände någonting. Det är fascinerande hur en briljant artist plötsligt bara tappar "det". Jag är rätt övertygad om att det som hände var att internet dök upp. Plötsligt var hela grejen med att ha 300 miljarder skivor hemma inte längre så jättetufft eftersom vem som helst kunde ladda ner lika mycket. Han tappade sin edge. Och även om "Live! In Tune And On Time" var ett fantastiskt sätt att presentera en greatest hits-samling på så kommer man inte ifrån att han peakade 1996.

Kieran "Four Tet" Hebden är inte bara gammal klasskompis till dubstepmästaren Burial utan också en person som för all framtid kommer leva med stämpeln FOLKTRONICA på pannan. Frågan är om något genrenamn har låtit lika töntigt?

Nåja, musiken han gjort har ofta varit riktigt bra - idm men influenser från akustisk musik funkar nästan lika bra i praktiken som i teorin. Låtar som She Moves She, My Angel Rocks Back And Forth, samarbetet med Burial och remixerna på bland annat Aphex Twin, Radiohead och Sia är några av ljusglimtarna.

Men i mina ögon kommer jag minnas honom för att han med Unspoken gjorde 00-talets bästa DJ Shadow-låt. Jag är övertygad om att första gången DJ Shadow hörde Unspoken måste han ha tänkt "vilken skiva var det jag hade med den här på?". Om man maler ner DJ Shadows Endtroducing-skiva och pressar ihop resultatet på nio och en halv minut så får man "Unspoken". Bättre omdöme kan knappast en låt få.

3 kommentarer:

  1. Riktigt bra det här. Jag gillar det inte lika mycket som det bästa av DJ Shadow och kanske inte riktigt lika mycket som det bästa av Burial heller, jag misstänker att du håller med mig där. Men. Det ÄR verkligen bra. 4/5, utan tvekan.

    SvaraRadera
  2. Hmmm, ingen bakgrundsberättelse till denna låt =)

    SvaraRadera
  3. Martin Janzon: Jag håller med dig. Det bästa av DJ Shadow skulle hamna extremt högt på en 90-talslista. Och Burial... tja, vi får väl se...

    Per: Nope. Jag har inga händelser jag associerar till den här låten. Därför.

    SvaraRadera