fredag 9 oktober 2009

084. Tiga & Zyntherius - Sunglasses At Night

Jag vet inte om det är en spegling av madonna/hora-grejen men om jag ska hårddra det så faller jag för två typer av killar. Den ena är den hårda, tuffa killen - rebellen, ofta halv- eller helkriminell. Det finns en lockelse i det farliga och ja, jag är medveten om det självdestruktiva i att falla för såna killar. Utseendemässigt snackar vi mycket muskler.

Den andra typen är den metrosexuelle killen. Modemedveten, stilren, lugn, cool, ofta nördig utan att vara töntig. Han är alltid smal. Alltid.

Idealmänniskan i den sistnämnda gruppen är Tiga. Sedan jag för första gången hörde hans och Zyntherius (Jori Hulkkonen) fantastiska cover av "Sunglasses At Night" har jag varit besatt av honom. Eller ok, de senaste åren har väl besattheten avtagit något i takt med att hans musikaliska kvalitet sjunkit något. Men under mitten av 00-talet var han fantastisk.

Sunglasses At Night är en cover på en rätt typisk 80-talsdiscolåt med Corey Hart som även han verkar ha varit en snygging på sin tid. Dock är Tigas och Zyntherius version fruktansvärt överlägsen.

Genom hela 00-talet har Tiga levererat fantastiska covers och remixer. De egna originallåtarna däremot har inte hållit samma kvalitet. Det här är en förmåga som sällan upphöjs. Många artister prisas för sin originalitet, men ärligt talat, förmågan att kunna förgylla någonting som redan är mycket bra till att bli perfekt är värd minst lika mycket beröm.

Tigas röst är en av mina absoluta favoritröster. Jag är fullt övertygad om att han skulle kunna sjunga vilken sång som helst och det skulle fortfarande låta ypperligt. I synnerhet när han har producenter som Jori Hulkkonen eller Jesper Dahlbäck i ryggen.

4 kommentarer:

  1. Jag är en sucker för disco OCH 80-talsproduktioner, så för mig är det inte helt givet att remixen är bättre. Två bra låtar hursomhelst och det smärtar mig mycket att behöva ge ännu en fyra. Du listar liksom ofta riktigt bra låtar i en genre som sällan för mig når upp till högsta betyg. Då blir det så här. Skyll inte på mig. 4/5.

    Men jag ska återkomma om Brikha utifall hans Winter når toppen av min betygsskala.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är ytterst få 80-talsproduktioner som håller idag. Som typ 99% av all italo - visst, ofta sköna melodier, i synnerhet den mer syntiga italon. Men när det inte hörs någon egentlig skillnad mellan om man lyssnar på den i en stor, grym anläggning/ordentliga hörlurar jämfört med min lilla bärbara dators interna högtalare - då är det något fel. 909-bastrummor är trots allt bra grejor.

    SvaraRadera
  3. Shit! Det här var grymt! Älskar den här basen/beatet. Synten är lite för monoton men överlag mycket bra. Var kan jag hitta mer? Det här var helt up my crack!

    SvaraRadera
  4. Ska du ha en Tigalåt som känns som den här så ska du plocka hans remix på Felix Da Housecat och Miss Kittins "Madame Hollywood". Antingen letar du reda på den själv, den finns på youtube, eller så addar du mig på msn så kan jag skicka den eller så väntar du helt enkelt till de högre placeringarna så dyker den upp där.

    SvaraRadera