måndag 5 oktober 2009

Middag med mamma

Saker jag och mamma pratade om:
* Likheter och skillnader inom och mellan olika religioner och kulturer beträffande synen på abort, kvinnors rättigheter, äktenskap, jämställdhet, patriarkatet, sexualitet etc.
* Debatten om "Middag med Pol Pot"
* Thomas Pynchons bok "Buden på nummer 49"
* Skvaller om en känd författares otrohet.
* SKrivarkursen jag går på och den enligt min mamma inkompetente läraren.

Saker vi föga överraskande inte pratade om:
* Min abort.
* Boken hon håller på och skriver.
* Hennes eller mitt kärleks- och/eller sexliv.
* Den snygge killen på skrivarkursen.

Frågor jag fick:
* Läste du vad X skrev om Y i tidningen Z?
(ja, det gjorde jag)
* X ska åka till New York om två veckor och hon var nyfiken på vad du hade att rekommendera. Är det ok om hon ringer dig?
(ja, det är ok)

Frågor jag inte fick men som jag tror att jag hade ställt om jag vore mamma till mig själv (sug på den du):
* Hur mår du?
(inte så bra, det går lite upp och ner, men för det mesta är det inte så bra)
* Tänker du mycket på pappa?
(ja)
* Om du inte hade gjort abort skulle ditt barn förmodligen snart fyllt ett år - är det något du tänker på?
(ja, så fort jag ser en bebis eller en barnvagn hugger det till i magen)
* Träffar du nån kille?
(ingen sådär regelbundet)

2 kommentarer:

  1. Jag bar omkring på den där "Om jag inte hade aborterat vore min unge sådär stor nu"-spasmen rätt länge. Senast förra året säkert. Gick på stan och såg någon brunfluffig liten flicka som skuttade på trottoaren och tänkte "Typ, fyra år gammal? Som min ofödda dotter. Ja.." och sen mådde jag lite illa, drack en snabb espresso på ett folktomt café och skrev väl något taffligt blogginlägg för att bli av med känsloattacken.

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag vet att det låter patetiskt, men jag blir lite tårögd på ett bra sätt när jag läser din kommentar. Ta inte det här fel, men det känns skönt att andra delat den erfarenheten. Jag antar att det kommer bli bra en dag.

    Tänker du också att det var en dotter? Jag kan inte föreställa mig att det hade blivit en pojke. Det går inte.

    SvaraRadera