söndag 18 oktober 2009

075. Justus Köhncke - Timecode (Marits För Smet Mix)

Justus Köhncke var en av alla de där coola tyskarna som släppte fantastisk musik på Kompakt under 00-talets första halva. Han förklarade i en intervju i någon svensk musiktidning att han egentligen inte kände sig innovativ utan bara försökte få sin musik att låta som Metro Areas "Miura". Sett ur det perspektivet är hans "Timecode" en av 00-talets mest intressanta plagiat. Det här är nämligen nu-disco fullt i klass med Metro Area och Lindstrom & Prins Thomas. Funkigt och futuristiskt är bara förnamnet.

Vid den här tiden var Erlend Oye världens trendigaste dj när han sjöng covers av diverse hits över fantastisk house och techno. Idén spred sig över världen och kom naturligtvis även till Sverige. Här fanns Emil Arvidson, den dj och skribent som kanske mer än någon annan försökte sprida Kompaktreligionen. Vid hans sida fanns (då) fantastiska indiegudinnan Marit Bergman och influerad av Oye sjöng hon in Pet Shop Boys "Rent" över Justus Köhnckes "Timecode".

Även om avsikten bara var att ha något överraskande att spela på någon klubb någon gång så blev resultatet magiskt. Trots att jag älskade "Timecode" från första gången jag hörde den så blev Marits version den självklara så fort jag hört den. Och faktiskt så har jag inte lyssnat på originalet en enda gång sedan den här versionen kom. Varför lyssna på något nästan perfekt när man kan lyssna på det perfekta?

6 kommentarer:

  1. Kolla in Lips Inc. med låten "How long" på youtube.
    Förresten, maila info@artofvengeance.com....har en överraskning till dig.

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt för rätt mycket 70- och 80-talsdisco, men draperas den i 00-talskostym så blir det plötsligt tokintressant. Egentligen är det ju samma låt, men ändå känns (för mig) Justus version så mycket mer givande.

    Det övriga tänker jag inte ens kommentera eftersom jag just nu tror mig förstå hur det är att möta Gud. Eller någon som utger sig för att vara Gud.

    SvaraRadera
  3. Visst är det skönt hur hon ändrar lite grann på melodin i Rent? Hon gör den ändå till sin.

    SvaraRadera
  4. Ja, hon sköter det snyggt. Hade ingen aning om att hon hade gjort något annat än bredbent allsångsindie.

    SvaraRadera
  5. Jag tror det är Emil Arvidsons förtjänst...

    SvaraRadera