söndag 11 oktober 2009

082. Alizée - Moi... Lolita

Om jag ska ligga med en tjej så ska jag göra det med Alizée.

Min första kontakt med Alizée var när en kille angav henne som svar på frågan "vilken kändis skulle du helst vilja ligga med". Själv fattade jag ingenting, men en bildgoogling senare var jag nästan lesbisk.

Det går inte att komma ifrån att Alizée inte bara har ett fruktansvärt snyggt namn utan att hon också utan större konkurrens är 00-talets snyggaste kvinnliga artist. I spelningen från Top Of The Pops längst ner i det här inlägget glänser hon till och med i kläder som skulle kunnat komma från en vårrea på Indiska.

Nåja, den här listan handlar om 00-talets hundra bästa låtar - inte om hur snygg någon är. Följaktligen är inte Pharrell Williams med på listan. Men Alizée är där. Och det har hon "Moi... Lolita" att tacka för.

Det här är en fantastisk poplåt. Jag kan inte mer franska än att jag förstår att titeln betyder "Jag... lolita" (eller betyder den rentav "Mig... lolita"?), men det behövs inte mer. Och visst - 99,99% av alla artister skulle aldrig klara av att sjunga en låt som "Moi... Lolita" utan att det skulle bli konstigt och obehagligt eller mest bara löjligt, på samma sätt som det kändes löjligt redan från början när Britney kom och skulle vara oskuldsfull.

Men Alizée har de där rådjursögonen. Hon har världens finaste ansikte. Och hon ser verkligen både å ena sidan fullständigt oskyldig ut, samtidigt som hon ser ut precis som att hon vet vad hon gör.

Det är som sagt svårt att skriva om låten "Moi... Lolita" utan att haka upp sig på Alizées utseende. Det är trallig pop, med en fantastisk vers och en briljant refräng. Den förmedlar glädje och renhet, enkelhet och kärlek. När livet är som bäst är det som "Moi... Lolita". Obegripligt, men underbart.

Videon


Live på Top Of The Pops

7 kommentarer:

  1. Jag har varit kär i henne ända sedan jag såg "Alizee - I am fed up" på Youtube.

    Tror du hon säger ja om jag friar?

    För övrigt är jag inte särskilt förtjust i pop, men det finns undantag och Alizee är ett utav dem.

    SvaraRadera
  2. 5/5, sen får martin säga vad han vill.

    SvaraRadera
  3. my name is not earl: Om jag inte minns fel tror jag hon redan är gift. Så fråga om du får bli hennes älskare istället. Undrar vad kk hete på franska?

    Johannes Soldal: Håller med. Undrar bara vad han kommer att säga.

    SvaraRadera
  4. 4/5, sen får Johannes säga vad han vill.

    Klart det är episk discopop med obligatoriskt trånande och dansgolvsromantik (skitbra alltså), plus att det har det där omisskänligt franska man självklart gillar, men ändå. Det känns inte helt rätt att dela ut högsta betyget här heller. Nånting saknas litegrann. Nåt slags tyngd kanske, jag vet inte.

    SvaraRadera
  5. Men snälla... "nåt slags tyngd". Det finns ju massor av fantastisk musik som inte har tyngd. Jag tror dina tre sista ord är rätt talande.

    SvaraRadera
  6. Nåt slags substans då. För min del är det nog för mycket en novelty-låt (eller vad det heter). Men visst, jag vet inte riktigt varför det inte är en femma. Det kan vara nåt helt annat. Jag är för trött för att tänka nu.

    SvaraRadera