torsdag 22 oktober 2009

RATEYOURDATE.COM

Ibland beskriver man människor med siffror. "Han är en riktig tiopoängare". Typ så. Personligen gillar jag det, men det blir lite för otydligt. Jag har utarbetat en metod för att beskriva kvaliteten på killar. Det handlar om tjugo egenskaper, som var och en ger en summa mellan 0 och 10. Totalt kan man alltså hamna mellan 0 och 200. Nu är sannolikheten att någon hamnar över 150 rent försvinnande låg, och de som hamnar under 50 finns förvisso, men ingen bryr sig om dem. Så i praktiken hamnar alla mellan 50 och 150. En kille som kommer upp i 150 (eller högre) är alltså i det närmaste perfekt och en sådan jag skulle vilja kalla för en 100-procentare. Det jag gör rent matematiskt är att dra av 50 från summan - då får man en summa som med största sannolikhet hamnar mellan 0 och 100. Sen sätter vi dit ett %-tecken.

Klart?

Ok, då börjar vi.

1) ANSIKTE
Ansiktet är naturligtvis viktigt. Det här handlar om ren estetik. Huruvida någon har bra eller dålig syn, luktsinne etc är irrelevant. Det handlar både om beständiga värden (typ fina kindben) och om mer dagsaktuella värden (t ex snyggt trimmat skägg).

2) KROPP
Samma sak här - vi pratar ren estetik. Hur snygg är kroppen. Om musklerna går att använda till att lyfta en massa saker eller bara finns där och ser snygga ut spelar ingen roll för mig. Kroppsbehåring ger minus, liksom 99% av alla tatueringar. Hudfärg kan också påverka, liksom längd.

3) KUK
Det här handlar om både estetik och bruksvärde. Idealiskt sett är den lång, kraftig, rak, har fin form, lagom mycket ådring och fin färg. Samt naturligtvis inget hår.

4) STIL/KLÄDER
Kläder, skor, frisyr, doft - känslan som allt sådant inger. Idealet för mig är en kille som utstrålar ledig elegans.

5) KÅTHET
Här handlar det om 100% tjugofyrasju för att komma upp i en tia. Inte att vara jättekåt hemma vid sin dator utan även när man är lite krasslig, när det finns yttre omständigheter som stör, två-tre timmar in i sexet, fem sekunder efter att han kommit och efter att nyhetens behag försvunnit. Min erfarenhet är att väldigt få killar är speciellt kåta när det verkligen gäller.

6) SEXUELL NYFIKENHET/EXPERIMENTLUSTA
Viljan att testa nya saker och att inte vara fast i normer om hur saker och ting ska vara eller göras när det gäller sex. Rynkar han på näsan när jag ber honom slicka mig i stjärten så får han inte så höga poäng här. Om han fixar att ha en trekant med mig och hans något mer välutrustade bästa kompis och inte är rädd för lite kroppskontakt med honom, då blir det högre.

7) SEXUELL EMPATI & LYHÖRDHET
Visst - kommunikation är viktigt när det gäller sex, men det finns få saker som är mer avtändande än att behöva ge upprepade instruktionener ungefär som om man vore mellanstadiefröken med en adhd-unge. Tankeläsning uppskattas.

8) SEXUELL SKICKLIGHET
Här gäller det att få till det. Att kunna hantera sina verktyg och sina egenskaper rent praktiskt. Att kunna få mig att komma gång på gång på olika sätt. Att kunna överrumpla mig. Överraska mig. Få mig att slappna av. Få mig att älska livet.

9) INTELLIGENS
Jag älskar smarta människor. Folk som drar (korrekta) slutsatser. Folk som kan se igenom dimridåer. Intelligens är sexigt.

10) BILDNING/ALLMÄNBILDNING/SAMHÄLLSKOLL
Viktigt för att man ska kunna prata om allt möjligt och inte bara på en ytlig nivå utan kunna fördjupa sig.

11) MUSIKSMAK/INTRESSE FÖR MUSIK
Att verkligen passionerat älska musik ger pluspoäng. Sen blir det naturligtvis inte så höga poäng om passionen handlar om dansband och hårdrock. Ju mer man synkar med mig desto bättre.

12) ÖVRIG POPKULTURELL SMAK/INTRESSE FÖR POPKULTUR
Samma här som med musiken. Alternativa "festivalfilmer", halvkassa fantasyböcker, pyssliga äventyrsspel eller plattformsspel är sånt som ger bonus.

13) HUMOR
Dels naturligtvis att dela min humor - att tycka liknande saker är roliga, men framför allt att kunna göra mig glad, få mig att skratta.

14) HUMÖR
En tia till en person som alltid är glad och positiv även om det kan döljas bakom en cynisk fasad ibland.

15) SPONTANITET/GALENSKAP
Högt betyg för folk som av avslappnade och vågar göra annorlunda saker och som gör det spontant. Därmed inte sagt att psykopater får tior. Men ni fattar nog vad jag menar.

16) TRYGGHET/FÖRTROENDE/PÅLITLIGHET
Stabilt psyke och självförtroende är viktigt. Jag vill inte behöva vara någon mamma åt någon. Viktigt att han är förtroendeingivande och att det verkligen går att anförtro sig åt honom.

17) SOCIAL KOMPETENS
Socialt inkompetenta människor är bland det värsta som finns. Enough about that.

18) EKONOMI/OBEROENDE
Jag har inget behov av en rik kille som ska bjuda mig på saker. Jag har så jag klarar mig. Problemet är snarare om killen inte har råd eller tid med saker. Det blir rätt snett om jag ska bjuda hela tiden. Den här punkten handlar i grund och botten om frihet att kunna göra det man vill göra. Och där kan ekonomin stå i vägen.

19) SJÄLVDISCIPLIN
Handlingskraft uppskattas. Jag har själv bra självdisciplin och jag har svårt för killar som inte har det.

20) CHARM/UTSTRÅLNING
Eller "det". Det här är väl den där bonusgrejen. Det som kan väga upp för andra saker.


Så där... det där var mina 20 punkter. Det finns några problem med den här metoden. Den första är att de här 20 punkterna naturligtvis inte är lika betydelsefulla. Vissa är viktigare än andra. Så egentligen borde man ha ett system för att vikta de här (vilket jag kommer göra när jag lanserar min sida rateyourdate.com) punkterna.

Det andra problemet är att slutsumman inte säger någonting i sig själv. Det är först i relation till andra som den blir relevant.

Nu ska jag jämföra min bfbf-kandidat med en kk som jag träffade en del förra våren och sen träffade strax efter att jag kom hem till Sverige igen, men som jag bestämt mig för att inte träffa mer. Förhoppningsvis får bfbf-kandidaten högre poäng, annars är min metod helt åt helvete.

1) Ansikte
BFBF - 9
Fd KK - 6
Här vinner BFBF klart. Modellsnyggt ansikte mot ett mer alldagligt och hårdare ansikte.

2) Kropp
BFBF - 7
Fd KK - 10
Inte så mycket att säga om. BFBF har en schysst kropp, fd KK ser ut som en grekisk gud.

3) Kuk
BFBF - 8
Fd KK - 9
Fantastiskt bra kukar bägge två. Långa, kraftiga och snygga. BFBF får poängavdrag för att hans inte är helrakad.

4) Stil/kläder
BFBF - 7
Fd KK - 4
BFBF klär sig snyggt och medvetet, men lite trist. Fd KK klär sig rätt oinspirerat.

5) Kåthet
BFBF - 7
Fd KK - 9
BFBF är helt klart en kåtbock, men fd KK är ett monster.

6) Sexuell nyfikenhet/experimentlusta
BFBF - 6
Fd KK - 8
Den här är svår att bedöma. Det är möjligt att BFBF ska ha högre poäng, men just nu har han inte visat mer än så. Fd KK är överlag väldigt experimentell, men har samtidigt några riktiga no-no's.

7) Sexuell empati/lyhördhet
BFBF - 7
Fd KK - 3
BFBF har bra empati överhuvudtaget. Fd KK kör sitt race.

8) Sexuell skicklighet
BFBF - 5
Fd KK - 8
Bara att konstatera att fd KK's egna race dock funkar väldigt bra. BFBF är lite för försiktig. Förhoppningsvis lossnar det.

9) Intelligens
BFBF - 8
Fd KK - 4
BFBF är en smart kille. Fd KK är visserligen rätt street-smart, men intelligent? Nej.

10) Bildning/allmänbildning/samhällskoll
BFBF - 8
Fd KK - 3
Högskoleexamen vs hoppa av gymnasiet.

11) Musiksmak/intresse för musik
BFBF - 6
Fd KK - 6
BFBF älskar musik passionerat, dock handlar det mest om klassisk musik, jazz, indiepop och gammal soul. Fd KK gillar techno och hiphop, dock sällan samma som jag gillar.

12) Övrig popkulturell smak/intresse för popkultur
BFBF - 8
Fd KK - 3
BFBF har tokbra koll på film och litteratur, samt en imponerande tv-spelssamling. Fd KK är mer mainstream och har nog inte läst en bok i hela sitt liv.

13) Humor
BFBF - 8
Fd KK - 6
BFBF har en underbar torr humor med mycket cynismer och ironier. Me like. Fd KK kan vara helt sanslöst kul med grova grejer, men överlag är han tråkigare.

14) Humör
BFBF - 7
Fd KK - 3
Jag har aldrig sett BFBF annat än pigg och inspirerad. Fd KK har verkligen humörsvängningar.

15) Spontanitet/galenskap
BFBF - 4
Fd KK - 8
Är det något som är lite av en nackdel med BFBF så är det att han kanske är lite för "normal". Fd KK är å andra sidan för mycket vilket oftast är bättre.

16) Trygghet/förtroende/pålitlighet
BFBF - 8
Fd KK - 2
BFBF känns instinktivt som en bra kille. Fd KK är ingen bra kille. Så enkelt är det.

17) Social kompetens
BFBF - 6
Fd KK - 5
BFBF är supertrevlig och vet hur han ska bete sig i alla situationer, men kan vara lite försiktig. Fd KK däremot är en ångvält. Ibland funkar han perfekt, ibland blir det pinsamt.

18) Ekonomi/oberoende
BFBF - 3
Fd KK - 8
BFBF är student. Enough said. Fd KK har en helt annan ekonomisk situation.

19) Självdisciplin
BFBF - 7
Fd KK - 2
BFBF är disciplinerad och plikttrogen. Fd KK är en impulsmänniska.

20) Charm/utstrålning
BFBF - 8
Fd KK - 9
BFBF är verkligen charmig, han har något mystiskt över sig som man vill tränga in i. Fd KK däremot har en snarast djuriskt aggressiv utstrålning som det är svårt att motstå.

Totalsumma:
BFBF: 137 (137-50 = 87-poängare...)
Fd KK: 116 (116-50 = 66-poängare...)

Slutsats: 21 poängs skillnad. Jag gör helt rätt som undviker fd KK och träffar BFBF. Metoden har klarat ett första försök till falsifiering.

8 kommentarer:

  1. Jag satt och räknade lite och gav just mig själv 150 poäng, efter en så ärlig navelskådning som möjligt. Vad jobbigt det blev... ;-)

    Cx

    SvaraRadera
  2. Grejen är att när du mäter dig själv så säger det ingenting om din faktiska kvalitet utan endast om ditt självförtroende. Grattis till ett bra självförtroende.

    SvaraRadera
  3. Åh, just det. Apropå din epostadress så skulle jag bara be dig titta in på
    http://lustochfagring.blogspot.com/2009/10/lager.html för att se vad du missade genom att inte efterleva min "befallning"... :-) Kommentera gärna!

    SvaraRadera
  4. Nu syftar min epostadress på en textrad ur en låt (samt min förra blogg). Jag trodde inte att du syftade på mig med din "befallning". Du får vara tydligare.

    SvaraRadera
  5. Värderade därmed pojkvännen till en 97-poängare. Fast jag vet inte om jag är helt opartisk där...

    SvaraRadera
  6. snuttan: Gratulerar till honom i såna fall. Testa hur det blir om du ska värdera ditt senaste ex och jämför dem. :)

    Opartisk är man ju aldrig och det är ju själva poängen här - det här handlar ju om hur du uppfattar personen. Hur andra gör det är ju ganska (men inte helt) irrelevant.

    SvaraRadera
  7. läser dessa bokstavskombinationer bloggen? tycker jag är den intressanta frågan!

    SvaraRadera
  8. stiffe: Nej. Eller det utgår jag ifrån att de inte gör eftersom jag dels inte har speciellt många läsare och dels skriver anonymt. Det är bara en person (ett ex) som känner till att jag skriver den här bloggen och han och jag är inte så inflätade i varandras liv längre.

    SvaraRadera