måndag 19 oktober 2009

074. Bola - Magnasushi

Jag vet inte vad en magnasushi är, men det känns som att det skulle kunna vara en 36-bitarshistoria som man svullar i sig på fyllan strax innan solen går upp och man somnar ensam, lycklig och fullständigt besegrad. Lämpligt nog är det ungefär samma betydelse Magnasushi haft i mitt liv. I en genre som allt som oftast handlar om att tränga ihop så mycket absurda och suspekta ljud som möjligt på så litet utrymme som möjligt så att allt krockar och de fantastiska melodierna kan döljas av knaster och störande element så vågar Bola här göra något storslaget, något episkt. Det här skulle kunna vara musiken till eftertexterna i filmen om mitt liv. Jag skulle kunna tänka mig att ha den som musik på min begravning. Den är känslosam, den är hård, den är skoningslös. Den tränger sig på, den vägrar att släppa taget, den får mig att gråta och le. Och när den sakta tonar ut undrar jag hur i helvete jag kunde vara så puckad att jag inte gav den en bättre placering än 74. Skam.

8 kommentarer:

  1. Ännu en elektronisk artist (låt oss kalla dem för det)jag inte kände till och som imponerar stort på mig. 4/5. Fint med tips på låtar jag gillar men inom en genre där jag ändå inte har bra koll.

    SvaraRadera
  2. Bola är helt klart värd att kolla upp. Ska du ha liknande artister så är Jega, µ-Ziq och Autechre några du borde kolla upp.

    SvaraRadera
  3. Autechre har jag faktiskt lyssnat lite grann på! Det var en kort period för några år sen när det var en hel del Aphex Twin men också Autechre och Boards of Canada.

    SvaraRadera
  4. Riktigt riktigt bra låt, försökte hitta den på spotify men den fanns givetvis inte där.

    Sen måste jag även ge tummen upp för bloggen som jag hittade för typ två timmar sen och suttit och läst och gått igenom musik sen dess.
    Är inte mycket för bloggar i vanliga fall men denna fastnade jag på för all bra musik+att den är välskriven.

    /J

    SvaraRadera
  5. Joy: Bra musik finns i stort sett aldrig på spotify. En riktig skitgrej. Only in Sweden...

    SvaraRadera
  6. Äh..visst är spotify långt ifrån något komplett musikbibliotek men det finns samtidigt sjukt mycket bra musik för den som letar.
    Jag kan lova dig att jag har satt ihop ett flertal playlists som jag vet att du skulle digga om jag skickade dom till dig.

    Det vore förresten mer än välkommet med lite uppdateringar från din sida på topp femtio listan.
    Kan bli intressant.

    J

    SvaraRadera
  7. Alltså, visst finns det mycket bra, men problemet är att inte allt finns. Många människor nöjer sig med att 60% finns på ett bekvämt avstånd. Själv vill jag att 100% ska finnas och då är det mp3 som fortfarande gäller.

    Ska försöka uppdatera listan. Den är ju liksom klar, det enda som saknas är att jag ska lägga ut lite låtar på youtube.

    SvaraRadera