måndag 26 oktober 2009

067. Name The Pet - Get On The Bus

När jag för första gången hörde Get On The Bus i vintras visste jag direkt att det var en svensk låt, detta trots att jag hörde den spelas på ett dansgolv i Jerusalem av en dj som jag tror var från Belgien. Men det är någonting i den som gjorde att jag genast visste. Och trots det älskade jag den.

Texten är precis som i all bra dansmusik irrelevant. Det handlar om hur den framförs. Hon har ett fruktansvärt skönt förkylningssug i rösten som passar den karga electrofonden som kuken i fittan. Jag älskar monotonin i riffet, jag älskar hur hon dansar runt i videon och hur hon inte verkar bry sig om att hon inte ser så bra ut utan bara röjer loss. Mer sånt.

Tragiskt nog (men föga överaskande) har hon sen gått in i ett electroclashpopträsk och bara släppt skit därefter, men det förtar inte storheten i Get On The Bus. Det här är en fantastisk låt, fylld med hjärta och själ, trots att den egentligen mest är kall och hård.

2 kommentarer:

  1. Jag har lyssnat på den två gånger i rad nu och tyckt det varit trivsamt, men ändå glömt bort att koncentrera mig. Tror det delvis beror på låten, men i ärlighetens namn kanske också på att jag tänker på annat just nu. 3/5

    SvaraRadera
  2. Seriöst, du kan ju inte betygsätta den om du tänker på annat. Ge den en ärlig chans...

    SvaraRadera